Din Hørsel

Din Hørsel Utgave 3 2018

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/980696

Contents of this Issue

Navigation

Page 37 of 47

38 Din Hørsel 03 2018 Tekst Bjørg Engdahl De siste årene har Jørn Hoel engasjert seg i hørselssaken både som artist og pårørende, og han er genuint opptatt av hvordan støy påvirker helse og trivsel. STØY ØDELA MIDDAG En vennemiddag for noen år siden ble en aha-opplevelse for den mangeårige musikeren. Jørn og kona Trine var på en av Oslos mest populære restauranter sammen med ei venninne som bruker høreapparat og hennes mann. De fire hadde gledet seg i flere uker til en kulinarisk helaften med mat, prat og latter. Her var hvite duker, flott interiør, vennlige servitører og mange festkledde gjester. Alt var perfekt, bortsett fra én ting: Akustikken. – Støynivået i restauranten var voldsomt. Selv for oss med normal hørsel var det ubehagelig å være der. For vår venninne med høreapparat ble stedet rett og slett uutholdelig. Etter forretten klarte hun ikke mer: «Jeg holder på å stryke med!» sa hun. Dermed måtte vi avbryte hele middagen og dra hjem, forteller Hoel. JA TIL LYDMERKING I dag holder han seg bevisst unna de verste støyfellene når han skal ut og spise, og han styrer unna de travleste tidspunktene. Han føler at gleden over et godt måltid forsvinner, hvis han må sitte og «ropesnakke» på grunn av støy. HLF har tidligere foreslått støymerking av spisesteder, noe Hoel mener er en god idé. Støymerking er både god forbrukerinformasjon til gjestene og kan bevisstgjøre restaurantbransjen til å satse på hørselsvennlige lokaler og universell utforming. Jørn Hoel er selv medeier i restauranten Mathallen i Tromsø og har god kunnskap om hvordan byggeteknikk, materialvalg og tekstiler påvirker akustikk og lydnivå. – Da vi åpnet restauranten vår, fikk vi klager på grunn av akustikken. Vi ble nødt til å gjøre en del endringer. Selv om det er kostbart å gjøre tiltak i ettertid, er det viktig med et godt lydmiljø. Alle vil vi jo ha glede av god akustikk, ikke bare hørselshemmede. Jeg håper vi i fremtiden vil ha større bevissthet på dette ved nybygg og restaureringer. HAR IKKE STEREOANLEGG Den populære artisten har de siste årene utmerket seg som lidenskapelig hobbykokk i mediene. Det nyter også familien, som består av tre døtre, én sønn, én bonussønn og to barnebarn, godt av. Når han inviterer til middag er det forøvrig én «ingrediens» han ikke tilbyr, uansett hvor mange timer middagen varer, og det er bakgrunnsmusikk. – Jeg har ikke hatt musikkanlegg i stua på mange år, og hører faktisk lite på musikk. «Du liker jo ikke musikk du, pappa» pleide ungene å si. Men det handler ikke om det. Jeg har bare ikke behov for å være omgitt av lyd hele tiden. Jeg liker stillhet. Hvis tv-en står på, er jeg veldig streng med at det ikke skal spilles musikk eller lyd fra laptop eller mobil. Da må de ta på høretelefoner. Jeg driver en form for lydopprydding. Det er slitsomt med mange lydkilder i samme rom. – Du er kanskje lydoverfølsom, også kalt hyperakusis? – Nei, det tror jeg ikke. Jeg vil heller kalle det selektiv. Noen ganger er det jo fint å kjenne på stillheten. FASCINERT AV MOTOR OG MUSIKK Slik har det ikke alltid vært. Jørn Hoel var tidlig fascinert av brom og bass. Lyden av farens lastebil er blant hans tidligste og kjæreste lydminner fra barndommen i Tromsdalen. Jørn var den eneste av fire søsken som fikk være med faren på jobb, og ingen var lykkeligere enn lille Jørn når han skitten kom hjem og stinket diesel og tobakk. Det var tiden før barnehager, røykelov og hørselvern. – Første gang jeg så en musiker med hørselvern var på slutten av 70-tallet. Yngve Moe var bassist i «Dance with a stranger» og øvde med sånne traktorklokker på hodet. «Så teit», tenkte jeg og ristet på hodet. I ettertid har jeg ofte tenkt på hvor smart denne fyren var. Han var forut for sin tid, men det skjønte vi ikke den gangen. ÉN AV FEM SLITER I dag vet Jørn Hoel og musikkbransjen bedre. Mange musikere og teknikere har endt opp med hørselsskader og plagsom tinnitus på grunn av mangeårig lydeksponering. Internasjonale studier viser at 20 prosent av rockemusikere har et eller annet hørselstap. En norsk studie blant 111 erfarne rockemusikere publisert i International Tinnitus Journal i fjor viser at 20 prosent av musikerne har kronisk tinnitus. Og sammenlignet med Jørn Hoel dyrker stillheten I flere tiår har Jørn Hoel stått på scenen og blåst ørene av fansen sin, men han er forsiktig med hva han selv fyller ørekanalene med. Helst vil han ha det helt, helt stille. Jørn Hoel (60) Bosted: Oslo Yrke: Musiker, komponist og forretningsutvikler Familie: Gift med Trine, tre døtre, én sønn, én bonussønn, to barnebarn. DH PORTRETTET

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Din Hørsel - Din Hørsel Utgave 3 2018