Hjem og Skole 3/2017 13
Stille og nesten usynlig
Stille og forsiktige barn tar liten plass i klasserommet.
De roper ikke høyest og ber sjelden om oppmerksomheten,
og kanskje nettopp derfor er
det viktig at de får den.
Tekst: TANJA HAUGE REINE,
frilansjournalist
Foto: Stockphoto
D
a Ingrid Lund jobbet som lærer, la hun
merke til at det var enkelte barn hun
lettere gikk forbi enn andre. – Noen barn
gikk lettere utenfor radaren min rett og slett, og
jeg ble mer og mer interessert i å finne ut hvem
disse barna var, sier hun. I dag er Lund professor
i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder, og
har skrevet doktorgrad om stille barn i skolen.
Flere årsaker
Stille barn går gjerne mye for seg selv og trekker
seg vekk fra venner. De jobber helst alene framfor
i gruppe, og viser ofte misnøye der det blir krevd
at de skal si noe høyt.
– Vi må skille mellom de barna som har det helt
fint med å være stille, og de som ikke trives med
det. Den første gruppen må trenes i å få mer opp-
merksomhet for å rustes til et samfunn der stillhet