Kondis

Kondis Utgave 2 - 2020

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/1217688

Contents of this Issue

Navigation

Page 49 of 71

50 Kondis 2 • 2020 1 Tre ord som beskriver deg som løper? – Ambisiøs, ærlig og hard. 2 Hva betyr Kondis for deg? – Hvor lenge man klarer å holde en konkurransespesifikk fart. For min del er dette nå 3.00 +/- 10 sek/km. 3 3 «fun facts» om deg selv? 1) Har identisk pers på 800 m som mamma (2.02,97) og har ingen intensjon om å endre på det. 2) Drikker 1 liter Oboy daglig. 3) Hører på Sunflower av Post Malone hver dag når jeg våkner. 4 Kan du si noe du selv tror på, men som andre vil være uenige med deg i? – Liker å kjøre en skikkelig tøff spesifikk økt tre dager før viktige kon- kurranser. Mange vil nok mene at det er for tett opptil konkurransen, men det har alltid fungert bra for meg. 5 På hvilken måte har din bakgrunn som o-løper bidratt til utvikling og suksess som gate- og bane- løper – og vice versa? – Gjennom orientering har jeg bygd opp en veldig god styrke og base som hjelper meg til å holde meg skadefri. Gjennom min spesialgren, sprintorientering, har jeg blitt veldig god på tempovekslinger og ujevn løping som er fine egenskaper i friidrett. Motsatt vei har friidrett hjul- pet meg til å få et overtak på mange av konkurrentene i orientering når det kommer til løpskapasitet og avslutninger. 6 Hvordan ser din «perfekte dag» ut? – Sommerdag i Alpene. Langtur på sti i høyfjellet under solopp- gang etterfulgt av et forfriskende bad i en innsjø og en god lokal lunsj. På ettermiddagen er det motbakkeintervaller med solnedgang over Mont Blanc i bakgrunnen. 7 Beste løpsopplevelse? – NM sprintorientering i fjor var veldig bra. Løp fort og sikkert hele veien og vant gull. Løp til og med fortere enn seniorene der vi hadde lik løype. 5000 m på Trond Mohn Games var også svært bra. Var veldig usikker på formen og hadde ikke løpt en baneøkt på 3 måneder, så hadde ingen forventinger. Endte opp med å perse med siste km solo på 2.40. 8 Beste motivasjonstips? – Tenke tilbake på hvorfor man startet. Da skjønner man at det ikke er rom for sutring eller småklaging. Jobben må gjøres! 9 Hva ønsker du å oppnå som henholdsvis o-løper, gateløper og baneløper? – Nevnte vel så vidt i spørsmål 1 at jeg var ambisiøs, så her er vel bevi- set på det: Som o-løper er målet mitt så høyt som det kan få blitt: Vinne VM-gull. Og det er det som per nå er hovedpri for min del. Uansett mener jeg at kombinasjonen sprint-o og friidrett er noe som det kan gå an å drive på et meget høyt nivå da treningen og ferdighetene som må til er veldig like. Som friidrettsutøver drømmer jeg om å løpe i OL 2024. Det er veldig mye som skal gjøres for at det skal gå, men jeg er selvsik- ker (og kanskje naiv) nok til å tro at det er mulig om jeg gjør ting rett. 10 Får vi en vakker dag også se deg på maraton? – Ja! Skal ikke gi noen tidsramme, men uavhengig om det blir før eller etter jeg slutter med seriøs trening, så er det å bli en Six Star Finisher på min «bucket-list». 11 Hva inspirer/motiverer deg i treningshverdagen? – Gjøre noe ingen andre har klart før meg: å hevde meg interna- sjonalt i friidrett og orientering samtidig. 12 Foretrukket måltid før kvalitetsøkt/konkur- ranse? – Har ingen spesielle rutiner for det. Spiser stort sett det jeg føler for (karbohydratrik mat stort sett) og sørger for å få i meg tilstrekkelig med kalorier og andre essensielle næringsstoffer. 13 Hvis du kunne invitert til en 4-stjerners middag med hvem du ville – død eller levende – hvem ville du invitert? Hvorfor? – Eliud Kipchoge og Kobe Bryant. Deres mentale styrke, drive, liden- skap og suksess er noe jeg beundrer mer enn noe annet. Siste wild card-plassen går til Kevin Hart for å piffe opp stemningen og under- holdningen. 14 Hovedfokus for å bli en bedre løper? – Kontinuitet i treningen gjennom hele året, altså ha et utvi- klingsfokus i hver uke selv om det skulle være konkurranse. Så har jeg troen på å trene i race pace året rundt og ikke bare de siste ukene inn mot konkurranser. 15 Viktigste avgjørelse for å bli god til å løpe? – Huske at det man gjør mellom øktene er nesten like viktig som det man gjør på øktene. Hvis man vil bli skikkelig god, må det prioriteres hardt. Som Eliud sier: «To be successful in sports is not a chance, it's a choice.» 16 … og dummeste avgjørelse som kan hindre dette? – Hvis man blir for opptatt av å skulle være best på alle arenaer, går det kraftig utover kvaliteten på det man gjør, og da vil man slite med å oppleve utvikling. 17 Hvilken annen idrett/sport skulle du gjerne vært god i? – Basket. Alltid likt å spille basket, og er utrolig fascinert over hvor atletiske NBA-spillere er. Så tjener man jo noe helt enormt med penger også. Hadde ikke vært dumt det. 18 Forbilde? – Ser opp til de fleste som er suksessfulle innen sitt felt, men vil trekke frem Eliud Kipchoge og Kobe Bryant av grunnene jeg nevnte i spørsmål 13. 19 Favorittøkt? – 30 x 60/30 er kanskje favoritten. Her får man høyt volum og kan løpe raskt uten at det koster så mye. En slags vinn-vinn-vinn situasjon altså. 22 22 KJAPPE Navn: Einar Johan Melsom Alder: 20 år Bosted: Stabekk Yrke/studier: Studerer økonomi på OsloMet Sivilstatus: Singel Klubb: Fossum IF (orientering) og IL Tyrving (friidrett) Idrett: Orientering og løping (5 km – 21 km) Perser: 1.06.18 på halvmaraton, 30.22 på 10 km og 14.39,46 på 5000 m med Einar Johan Melsom Av Andreas Grøgaard Foto: Norsk orientering

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 2 - 2020