Kondis

Kondis Utgave 1 - 2020

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/1203600

Contents of this Issue

Navigation

Page 57 of 87

58 Kondis 1 • 2020 MIN TRENINGSFILOSOFI Godt miljø og trivsel – Miljø og trivsel er veldig avgjørende, sier Hassan Bouka. Han er trener for mosjonsgruppa i BUL som pleier å ha fel- les intervalltrening hver mandag og torsdag. Av Bjørn Johannessen I drottslaget i Bondeungdomslaget i Oslo (IL i BUL) ble stiftet 8. januar 1913. 107 år og 1 dag senere fikk undertegnede gle- den av å delta på ei intervalløkt i klub- bens mosjonsgruppe. Mosjonsgruppa i BUL er et tilbud til de som føler de ikke hører helt hjemme i elitegruppa, men ønsker å trene med et litt lavere ambisjonsnivå. Denne torsdagsøkta ble gjennomført på innendørsbanen på Bislett Stadion og ledet av trener Hassan Bouka. På programmet stod 10 x 300 m med 1 min pause. – Normalt har vi en noe mer omfattende økt, med et større antall drag, men vi pleier å periodisere ved hver tredje uke å ta en litt lettere uke. Dette er en slik uke, forklarer Hassan mens vi løper noen rolige runder som oppvarming. – I de aller hardeste ukene, i november/ desember, kan vi være helt oppe i 30 x 300 m, tilføyer han. Antall og lengde på dragene varierer imid- lertid mye fra uke til uke, men som standard løpes det langintervaller på mandagene og kortintervaller på torsdagene. I vinterhalvåret kjøres økta på Bislett, mens den i sommerhal- våret foregår ved Sognsvann. Stort mangfold Totalt er det 50-60 medlemmer i mosjons- gruppa til BUL, med en aldersspredning fra 17 år til godt opp i 50-årene. Det varierer litt hvem og hvor mange som er med på de ulike øktene, men mest populære er de lange mandagsintervallene. Da kan det være over 20 deltakere. I tillegg til de to felles intervalløktene er det også muligheter for en felles langtur lørdag formiddag. Hassan Bouka publiserer ukas treningsprogram på facebook slik at utøverne kan følge programmet om de ikke har tid eller anledning til å delta på fellestre- ningen. – Jeg pleier å si at det er et forslag til treningsprogram, men ikke noe man nødven- digvis behøver å følge slavisk, kommenterer Bouka. For selv om det er hyggelig og sosialt å trene sammen med andre, så er man som løper ikke avhengig av andre for å få trent. Og det er jo nettopp dette som er så fint med en individuell, enkel og lite utstyrskrevende idrett som løping. Selv kommer imidlertid Hassan Bouka opprinnelig fra en lagidrett, for det var fotball han drev med i hjemlandet Marokko, og det var fotball han fortsatte med da han i 1984 flyttet til Norge. – Selv om jeg løp en del da jeg var liten og gikk på skolen i Marokko, så var det fotball jeg drev med da jeg flyttet til Norge. Men jeg ble så mye skadet at jeg etter hvert måtte kutte ut fotballen. I 1991 begynte jeg isteden å løpe litt mer aktivt. Den gang for KFUM, forklarer den opprinnelige marokkaneren. «Tren til Sentrumsløpet» I 1994 skiftet Hassan Bouka klubb til BUL, og det var også i denne perioden han oppnådde sine beste resultat med 8.41 på 3000 m, 31.52 på 10 km og 1.09.43 på halvmaraton. Etter hvert ble Hassan imidlertid innhentet av skader også på løpingen. – Jeg tok da noen trenerkurs og begynte som trener isteden, minnes han. Hassan startet da først som fotballtrener, men tilfeldighetene gjorde at han senere ble trener innen løping isteden. – For 13-14 år siden opprettet BUL, som arrangerer Sentrumsløpet, en løpegruppe de kalte «Tren til Sentrumsløpet». Dette var et lavterskeltilbud som var åpent for alle som hadde meldt seg på til Sentrumsløpet, forkla- rer Hassan. Tilbudet ble veldig populært, gruppa vok- ste seg stor og det ble raskt behov for en hjelpetrener. Hassan, som fremdeles var i løpsmiljøet som mosjonist, ble spurt om han kunne hjelpe til. Det takket han ja til. Kvalitet og kvantitet Da Sentrumsløpet var over, fortsatte den populære løpegruppa å eksistere som et til- bud i BUL. Og Hassan ble gruppas trener. Det er et ansvar han nå har hatt i 13 år. – Hva er dine beste minner fra trenerkar- rieren? – Spesielt høyt setter jeg opplevelse- ne vi har sammen som gruppe. Da tenker jeg spesielt på flere seire og pallplasser i Holmenkollstafetten med mosjonist-/miksla- get. Noen av de beste i mosjonsgruppa er dessuten gode nok til å være med på BUL sitt elitelag i Holmenkollstafetten. Vi har også flere år på rad vunnet veteranklassen for herrer i Fjellhamarstafetten, smiler Hassan Bouka. – Hva vil du si er hovedinnholdet i trenings- filosofien din? – Treningsfilosofi er ikke nødvendig og viktig på vårt nivå. Vi har ikke dette som jobb, men som en hobby. Trening er altså noe vi foretrekker å gjøre i fritiden. Alle har jobb eller skole, familie og barn, sier han før han utdyper: – Men treningen bør ha en god kombina- sjon av kvalitet og kvantitet med en blanding av rolig langkjøring, langintervaller, kortin- tervaller, styrke og noe teknikk. Samt hvile og restitusjon. Altså mest mulig variasjon. Treningsprinsippene vi følger har vært typisk trening for BUL helt siden 1980-tallet, og både mosjonist- og elitegruppa følger i utgangs- punktet de samme prinsippene. – Treningen skal samtidig være lystbetont, for det er viktig med trivsel og å ha det gøy. Tenk folkehelse og finn en balanse mellom alle gjøremål, konkluderer han.

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 1 - 2020