Kondis

Kondis Utgave 7 - 2019

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/1169052

Contents of this Issue

Navigation

Page 58 of 71

59 Kondis 7 • 2019 Hilde Gudem – kosthold Marte Lund – løps analyse, skader og skadeforebygging Sondre Nordstad Moen – løping Mona Kjeldsberg – medisin, helse, trening Laila Kveli – langrenn/ turrenn Arild Tveiten – triatlon og multisport Odd Arne Daljord – idrettsskader Ingrid Lorvik – sykling Spør ekspertene ved å sende ditt spørsmål til [email protected] SPØR EKSPERTENE Forebygging og behandling av løpeskader Det å holde seg skadefri en av de største utfordringene for mange løpere. I Kondis nr. 5 i år hadde vi en stor oversikt over de vanligste løpeskadene, og her vil fysioterapeut Marte Lund ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) komme med sine gode råd om hvordan løpeskader kan forebygges og behandles. Spør Kondis-ekspertene Mange går rundt med spørsmål om trening, kosthold og skader enten de driver på med løping, langrenn, sykling eller multisport. Nå kan du få svar på det du lurer på ved å sende inn dine spørsmål til Kondis' ekspertpanel. Spør ekspertene ved å sende ditt spørsmål til [email protected] Tåhev: Ifølge fysioterapeut Marte Lund vil styrketrening ofte være den viktigste delen av behandlingen og forebyggingen av løpsskader. (Foto: Bjørn Johannessen) Fysioterapeut Marte Lund: – God treningsplanlegging er nøkkelen Løpesesongen begynner så smått å nærme seg slutten, og det er tid for å sette seg mål for neste sesong. For en del av dere har skader i større eller mindre grad satt sitt preg på tre- ning og konkurranser, og kanskje har du også måttet avlyse eller utsette målet om ny pers. God treningsplanlegging er nøkkelen for å lykkes bedre til neste år. Den absolutt største andelen av løpsrela- terte skader er belastningsskader som skyldes en mismatch mellom krav og kapasitet. Det er lett å bli ivrig og øke kilometerne raskere enn det muskler, sener og ledd setter pris på. Det er derfor avgjørende å legge en god plan for hvordan treningen skal holdes ved like gjen- nom vinteren og øke gradvis inn mot neste sesong. Treningsplan Synes du det er vanskelig å lage en trenings- plan, kan det være gull verdt å få hjelp til dette av en personlig trener. Vinteren kan også være en god tid for å legge ned noen timer med styrketrening i uka. For de aller fleste plager og diagnoser som er relatert til løp, vil styrketrening være den viktigste delen av behandlingen – og forebyggingen. Dette vil styrke sener og muskler og gjøre deg bedre rustet til å takle en større løpsbelastning. Jeg vet at dette er kjent nytt for mange – enkel teori, men ikke like enkel praksis. Hva kan du gjøre for å gjøre gjennomførin- gen enklere og mer motiverende? Fokuser på målet du har foran deg, og sett deg små delmål for treningen. Det finnes ulike typer treningsgrupper og veiledere som kan være til stor hjelp. Når skaden har skjedd Så hva skal man gjøre med plager eller skader som allerede har oppstått? Og når skal man oppsøke hjelp? En liten tur innom Google vil gi deg veldig mange råd, og det er lett å bli forvirret! Det finnes en mengde forskning på behandling av skader hos løpere, men siden vi mennesker er så forskjellige, er det vanske- lig å finne en løsning som passer for alle. Mitt beste råd vil være å lytte til kroppen. Det er helt naturlig å kjenne ubehag ved tre- ning. For å oppnå fremgang må man pushe kroppen litt, og den vil si ifra når vi gjør mer enn vi er vant til. Da er det viktig å vente til en viss belastning kjennes ok, før man pusher videre, eventuelt gå et lite steg tilbake før man igjen øker. Dette er igjen noe som er lettere sagt enn gjort. De aller fleste som kommer inn på klinikken med skader, har kjent en smerte over lengre tid uten å justere treningen. Riktig diagnose Dersom en smerte vedvarer i dagene etter treningsøkten, eller fortsetter å være der med samme eller økt intensitet under trening, er det på tide å oppsøke lege, fysioterapeut eller lignende. For å kunne finne riktig behandling, er det avgjørende med en god undersøkelse og riktig diagnose. Du bør få svar på om du har en reell skade på en vevsstruktur, eller om pro - blemet er mer funksjonelt betinget. I noen til- feller må spesifikk behandling til for å tilhele en skadet struktur, men ofte kan en justering av trening og belastning være tilstrekkelig. Når skaden er relatert til løping, vil det også være aktuelt å vurdere løpsteknikken da endring av denne også vil endre belastnings- mønsteret. Mange har spørsmål rundt ulik behandling som massasje, tøyning, selvmas- sasje med foam-roller, kompresjonstøy etc. Slike «passive» tiltak har ikke vist seg å ha langvarig effekt, men kan være gode sup- plement for smertelindring og for å gjøre den «aktive» treningsbehandlingen lettere. Men husk at kroppen trenger aktiv og tilpasset stimuli for å bygge seg opp igjen. Vennlig hilsen Marte Lund, fysioterapeut ved NIMI

Articles in this issue

Links on this page

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 7 - 2019