Kondis

Kondis Utgave 7 - 2019

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/1169052

Contents of this Issue

Navigation

Page 53 of 71

54 Kondis 7 • 2019 1 Tre ord som beskriver deg som løper? – Disiplinert, strukturert og tålmodig. 2 Hva betyr Kondis for deg? – En stor inspirasjonskilde med mange interessante artikler. 3 3 «fun facts» om deg selv? 1) Kåret til «Veitvet-prinsesse» i 1978 2) En særlig trofast seer og lytter til NRK og P1 3) Elsker vafler. PB 12 vaffelplater på en kveld 4 Kan du si noe du selv tror på, men som andre vil være ueni- ge med deg i? – Bruken av tredemølle. For meg er det et kontrollert, effektivt og målbart hjelpemiddel i hverdagen. 5 På hvilken måte har din bakgrunn som håndballspiller bidratt til suk- sess som langdistanseløper? – Fightervilje og godt utviklet konkurranse- instinkt. 6 Hvordan ser din «perfekte dag» ut? – Morgenøkt, litt hvile, litt jobb, ny økt og avslutte med en god middag med venner. 7 Beste løpsopplevelse? – Vanskelig å velge blant mange gode opp- levelser, men det å krysse målstreken i Valencia Marathon i 2017 etter skadeavbrudd scorer høyt. Som en god nummer to kommer en lang- tur på myke stier rundt La Graciosa (Lanzarote) med hyggelig folk (les: Runar Gilberg og Gloria Vinsted). 8 Beste motivasjonstips? – «Man blir ikke god av å ligge på sofa- en». Lag avtaler med venner/familie dersom dørstokken er for høy. 9 Drømmeferie? – Aktivitetsferie. Løpe i fjellene i Mellom- Europa i solskinn (ikke selvopplevd, bare drømmer – foreløpig). 10 Hva inspirer/ motiverer deg i treningshverdagen? – Veien til målet. 11 Foretrukket måltid før kvali- tetsøkt/konkurranse? – Pizza eller havregrøt med mye godt på. 12 Hvis du kunne invitert til en 4-stjerners middag med hvem du ville – død eller levende – hvem ville du invitert? Hvorfor? Gert Ingebrigtsen: La meg inspirere – om mulig – enda mer og diskutere treningsprinsipper. Cecilie Skog: Høre om livets lære og det å reise seg igjen etter en personlig krise. Bjørn Eidsvåg: Livet handler om mer enn å løpe/konkurrere – utvide perspektivet. 13 Hovedfokus for å bli en bedre løper? – Være nysgjerrig og åpen for nye innspill. 14 Viktigste avgjørelse for å bli god til å løpe? – Lytte til kroppen og gjøre nødvendige prio- riteringer. Kontinuitet og ha troen på det man driver med. Tålmodighet. 15 … og dummeste avgjørelse som kan hindre dette? – Å kjøre på uten evne til å justere. 16 Hvilken annen idrett/sport skulle du gjerne vært god i? – Langrenn. 17 Forbilde? – Alt for mange til å trekke frem en spe- siell. Alle de som legger ned et betydelig antall treningstimer for å konkurrere med flagget på brystet og spre glede til alle oss andre. 18 Favorittøkt? – Intervalløkt på mølla med farts- og lengdevariasjon, f.eks.: 12-3-6-3-9-3-1-1 min., 2 min. pause. Intensitet sone: 3-4-3-2-3-4-4-4. 19 Når er du eller har du vært umotivert for løpingen? – Når jeg er småskadet. 20 Som rådgiver i Helse- direktoratet, har du et motto/ mantra for en mer aktiv hverdag? – Alle monner drar! 21 Dilemma: Over eller under terskel? – Har vanskelig for å holde igjen og kan trene for hardt på enkelte økter. med Nina Wavik Ytterstad 21 KJAPPE Navn: Nina Wavik Ytterstad Alder: 56 år Yrke: Rådgiver Helse- direktoratet Sivilstatus: Gift Klubb: SK Vidar Øvelse: Langdistanseløp Perser: 18.26 på 5 km, 37.27 på 10 km, 1.20.19 på halvma- raton, 2.51.04 på maraton

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 7 - 2019