Hjem og Skole

Hjem og Skole Utgave 2 2019

Hjem og skole presenterer aktuelt skolestoff for foreldre og lærere, og dekker grunnskolen fra 1. - 10. trinn.

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/1162124

Contents of this Issue

Navigation

Page 33 of 35

JANNS SPALTE 34 2/2019 Hjem og Skole JANN SVENSEN AASEBØ: Oppvekst- og frilek entusiast, skribent og opphavsmann til Assistentprøven og Papperiet. Foredragsholder og ambassadør for gode oppvekstforhold for nåtidens og fremtidens SFO-barn. Har skrevet heftene ABC for SFO og Håndbok for SFO-ledere. På tide å prøve «slow- parenting»? Ferien er over og det er duket for nytt skoleår med alt som følger med. Sønnen min, som nå er tredjeklassing, har gledet seg stort til å treffe vennene sine igjen. Etter to måneder med fri, ferie, lek og slaraffenliv er det tilbake til agendaen, aktivitetene, planene, leksene og det travle livet. Det er tid for stress, fart og effektivitet! DET gidder jeg ikke lenger være med på! Målet mitt for dette skoleåret er å bremse ned ganske mye. Det beste jeg kan gjøre for guttungen nå er å slakke tempoet litt ned og ta ting «slow». Jeg legger nå opp til, og skal strebe etter å redusere antall organiserte aktiviteter, og ha så få planer som overhodet mulig. Jeg vil at han skal få utforske verden i sitt eget tempo, og på sin måte. Han må leke så mye han ønsker og på egen hånd, og få håndtere de mikroutfordringene og risikable situasjonene han måtte støte på underveis. Han skal få leke uten mitt oppsyn og uten min organi- sering. Han skal få slippe at jeg blander meg inn i leken hans. Jeg håper at han av og til glemmer å komme hjem til middag fordi han leker langs skoleveien. Jeg håper at han tar av seg skoene og sokkene, og løper barfot i regnet og vasser i sølepytter. Jeg håper han kommer skitten og sulten hjem om kveldene utover høsten med stjerner i øynene og med masse å fortelle. Jeg håper han får en drøss med skrubbsår på knærne, fliser i fingrene og masse møkk under neglene. Jeg håper han har små kutt og rifter han ikke husker hvordan han fikk, og jeg håper han utforsker nye områder han aldri har vært før, og at han går seg litt bort for å finne veien hjem igjen. Jeg håper han på sin vandring møter ulike og ukjente mennesker i forskjellige varianter, at han prater med dem før han vandrer videre. Jeg håper han klatrer høyt i trær og tak, og at han av og til er usikker på hvordan han skal komme seg ned. Han skal få lov til å legge seg til å sove med plaster på sine sår og et stort smil om munnen. Jeg skal gjøre mitt beste for å svare på alle spørsmål som han måtte ha, og ta meg tid til å møte undringene han måtte ha. Jeg gleder meg til å spørre ham om hvordan dagen har vært, og høre ham fortelle.

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Hjem og Skole - Hjem og Skole Utgave 2 2019