Kondis

Kondis Utgave 6 - 2019

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/1152398

Contents of this Issue

Navigation

Page 21 of 71

22 Kondis 6 • 2019 1 Tre ord som beskriver deg som løper? – Offensiv, uredd, utholdende. 2 Hva betyr Kondis for deg? – Holde ut over lang tid i stor fart. 3 3 «fun facts» om deg selv? – Løp maraton da jeg var gravid i tredje måned og VM terrengløp i femte måned.. Løp alltid ut som en «idiot», men etter hvert holt det helt til mål. 4 Kan du si noe du selv tror på, men som andre vil være uenige med deg i? – Jeg mener at jeg selv ikke var noe større løpetalent enn de som løper i Norge/Europa i dag, men jeg var nok smartere i mitt treningsarbeid. Dessuten tror jeg det er lurt å trene på barrierebryting (mental trening) for å nå målene sine. 5 På hvilken måte har din bakgrunn som bioinge- niør bidratt til suksess som idrettsutøver? – Ingen, men jeg fikk noe annet å tenke på som ung lovende løper. Fokus på jobb når jeg jobbet og fokus på trening når jeg trente. 6 Hvordan ser din «perfekte dag» ut? – Min perfekte dag i dag, i en alder av 63 år, er litt slik den var da jeg var i 20-30-årene. Få trent en fin tur og føle meg i OK form. Være sammen med venner og familie. Og selvfølgelig få jobbe med det jeg liker best – trene og inspirere løpere på alle plan! 7 Beste løpsopplevelse? – Tror det må være da jeg satte verdensrekord på Bislet på 10 000 m i 1986. 8 Beste motivasjonstips? – Humør, trivsel, glede. Viktig at man liker det man gjør og setter seg klare, høye mål (men de målene må ikke være urealistiske). 9 Drømmeferie? – Rolig sted der man kan løpe, trene (være aktiv) og være sammen gode venner om man ønsker det. 10 Hva inspirer/ motiverer deg i treningshverdagen? – I dag er det som motiverer meg mest i treningsarbeidet, det å føle meg i bra form. Men da jeg var aktiv, var det å se hvor langt jeg kunne nå som løper, som motiverte meg. 11 Foretrukket måltid før kvalitetsøkt/konkurranse? – Ikke noe spesielt, jeg spiste og drakk det jeg til enhver tid ønsket. Men før viktige konkurranser ble det ofte brød med syltetøy, kaffe og vann. 12 Hvis du kunne invitert til en 4-stjerners middag med hvem du ville – død eller levende – hvem ville du invitert? Hvorfor? – Harald Grønningen (mitt store idrettsforbilde), Johan Kaggestad, Willi Railo og Arne Treholt. Fordi disse personene er interessante på hver sin måte og har gitt meg inspirasjon og kunnskap både mennes- kelig og sportslig. 13 Hovedfokus for å bli en bedre løper? Og trener? – Holde seg til det som er viktig for den idretten man har valgt. Ikke vingle i sin trening fra treningsprinsipp til treningsprinsipp. Stå fast ved det man har tro på og jobbe etter det, så vil resultatene komme. Ha god dialog med trener/veileder. Som trener tror jeg det er viktig å ha GOD dialog med de jeg trener. Tillit er viktig mellom utøver/ trener. 14 Viktigste avgjørelse for å bli god til å løpe? – Ha fokus på det viktigste, men ikke bli for sær og «smal» i livsstilen. Ha flere «bein» å stå på – da tror jeg man greier seg om problemene melder seg (formsvikt, skader med mer). 15 … og dummeste avgjørelse som kan hindre dette? – Her er det vel mange svar, men jeg tror at i dag er det for mange utø- vere som er opptatt av hva andre gjør. Vær ærlig mot deg selv og gjør det som er riktig for deg! 16 Hvilken annen idrett/sport skulle du gjerne vært god i? – Jeg har vært så heldig at jeg har vært i norgeseliten i både langrenn og friidrett. Jeg valgte å kutte ut langrenn da jeg var ferdig med stu- diene. Så jeg har ikke noen annen idrett som jeg ville ha trent for å komme opp i eliten i. 17 Forbilde? – Harald Grønningen (langrennsløper som bl.a. vant OL i 1968). 18 Favorittøkt? – Jeg har ingen spesifikk favorittøkt, men jeg likte stort sett økter der jeg kunne utfordre meg selv litt. 19 Når er du eller har du vært umotivert for løpin- gen? – Som aktiv trente jeg stort sett fordi jeg elsket det, og jeg var indre motivert. 20 Dilemma: Over eller under terskel? – Jeg trente ikke mye over terskelpuls. (Om det skjedde, overvurderte jeg min egen tilstand.) Men jeg konkurrerte mye, så jeg var nok over terskel litt da. Jeg hadde tro på å konkurrere på under- distanser for å få opp «guffen». Jeg var jo maratonløper, men har for eksempel fått kongepokalen som 1500 m-løper. 21 Hvor lengde kunne du per dags dato holdt følge med tempoet til norgesrekorden din på mara- ton: 2.21.06 (3.21 min/km eller 17,91 km/t)? – I dag hadde jeg kanskje greid 500 m. med Ingrid Kristiansen 21 KJAPPE Navn: Ingrid Kristiansen Alder: 63 år Yrke: Personlig trener / treningsveileder / foredragsholder / motivator. Utdannet Bioingeniør. Sivilstatus: Gift med Arve i 38 år, 3 barn Klubb: BUL / Team Kristiansen Øvelse: Alle distanser fra 1500 m og opp til og med maraton. Er verdensmester på tre forskjellige underlag (bane, vei og terreng). Perser: 4.05,97 på 1500 m (1986), 8.34,10 på 3000 m (1986), 14.37,33 på 5000 m (1986), 30.13,74 på 10 000 m (1986), 1.06.40 på halvmaraton (1989), 2.21.06 på maraton (1985)

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 6 - 2019