Kondis

Kondis Utgave 5 - 2019

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/1131874

Contents of this Issue

Navigation

Page 43 of 79

44 Kondis 5 • 2019 MIN TRENINGSFILOSOFI Ingrid Kristiansen var på 1980-tallet verdens beste løper med blant annet fire VM-gull på bane-, gate- og terrengløp og satte totalt fem verdensrekorder på 5000 og 10 000 m. Sin treningskunnskap forsøker hun nå til å bringe videre til dagens utøvere. Av Bjørn Johannessen I ngrid Kristiansen har vunnet mange av de store maratonløpene som New York, Chicago, Boston, Houston og London. Vinnertiden hennes i London Maraton 1985, på 2.21.06, stod som verdensrekord i 13 år. Hun er også den eneste som har vært innehaver av verdensrekorden på både 5000 m, 10 000 m, 15 km, halvmaraton og maraton samtidig. Persene hennes på 5000 m (14.37,33) og 10 000 m (30.13,74) er det selv i dag – over 30 år etter at de ble satt – svært få i verden som har oppnådd. Selv trekker hun fram som høydepunkt da hun i 1986 i Stuttgart vant sitt første EM-gull på 10 000 m. – Det var under dette løpet at bølgen startet på en friidrettsbane. Det var en helt fantastisk opplevelse. En god nummer to blant mine opp- levelser var da jeg samme år satte verdensre- kord på Bislett. Da tok jeg igjen alle mine kon- kurrenter med 1, 2 eller 3 runder, forteller hun. Ingrid var på 1970-tallet også en god lang- rennsløper. Hun ble europamester i stafett for junior i 1974 og vant åtte NM-gull i stafett. Individuelt har hun to NM-sølv. I 1976 deltok hun i OL i Innsbruck og i 1978 i ski-VM i Lahti. Kombinerte idrett og familieliv Karrieren som idrettsutøver kombinerte Ingrid Kristiansen hele tiden med studier, jobb og et normalt familieliv med barn. Da hun i 1983 vant Houston Maraton, var hun gravid i tredje måned. Etter fødselen ble hun bedre enn noensinne tidligere. Sine beste år hadde hun i siste halvdel av 1980-tallet. Nettopp dette å kombinere idrett og tre- ning med et normalt liv, er også budskapet hennes om en helhetstanke som idrettsutøver og menneske. – Et normalt familieliv er det mest konkur- ransedyktige livsstilsalternativet for personlig mangfold og vekst, skriver hun på sin egen nettside ingridkristiansen.com. Etter å ha trent selv, med stor suksess, et helt liv, prøver Ingrid Kristiansen nå å hjelpe andre med treningsveiledning. Dette gjør hun blant annet gjennom å tilby PT-timer. – Som trener av andre startet jeg litt i det små på slutten av 1990-tallet, men det er de siste 5-6 årene at jeg har begynt å trene ganske mange. Mest mosjonister, men etter hvert også mer aktive, unge løpere som ønsker å bli gode. – Jeg liker å se hva jeg kan få andre til å prestere i min favorittidrett lange løp, der jeg selv oppnådde så mye. Med mer enn 50 års erfaring som løper selv, så håper jeg å kunne hjelpe unge utøvere som ønsker å få gode resultater, forklarer 63-åringen som fremdeles holder sin egen form godt vedlike. – Hva er dine beste minner fra trener- karrieren? – Nå har jeg ikke drevet på så lenge, men de beste minnene mine er når utøverne jeg trener er godt fornøyd med sine løp. Høydepunktet var da Tor Erik Nyquist og Hilde Hovdenak løp bra på 1990-tallet. De jeg jobber med nå har ikke fått de helt store resultatene enda, men det kommer seg. Jeg har derfor ikke hatt så mange høydepunkt enda, men regner med å få 3-4 mannlige løpere under 2.20 på mara- ton i løpet av et par år. Gjør ting enkelt Hovedbudskapet i treningsfilosofien til Ingrid Kristiansen er å gjøre ting enkelt og tenke på mennesket som en helhet. – Helhetstenking er viktig. Trening og kon- kurranser er bare en liten del av livet. Man må passe på å få en god balanse mellom disse tin- gene. Intensitetskontroll er nok den viktigste faktoren i mitt treningsarbeid. Ingen utøvere er like, så derfor trengs individuell tilpassing. – Hvem har du som trener lært mest av? – Jeg har drevet med trening selv i mange år som utøver og har lært mye av gamle trenere. De jeg lærte mest av var de «ufag- lærte», som Ingrid Wigernæs, Idar Dahl og Alf Ellefsen. Alle disse trente meg da jeg var langrennsløper, fra jenteløper til norgestop- pen. Dessuten har jeg lært masse av Johan Kaggestad som var min trener i friidretten. Jeg tror Johan og jeg lærte mye av hverandre. For å få gode utøvere er det ikke bare antall timer trent eller flest mulig intervalldrag som teller, men helheten i utøverens liv. Her er stikkordet individuell tilpassing. – Er det treneren som gjør utøveren god eller utøveren som gjør treneren god? – Jeg har erfaring fra meg selv som utøver at det optimale er at treneren lærer av utøve- ren og omvendt. Det er viktig at utøveren og treneren har god dialog og at det er god tillit mellom partene. – Hvor viktig er talent kontra trening? Går det an å lage gull av gråstein? – Det kommer helt an på hva man mener med talent. Jeg mener at det viktigste talentet er å tåle den treningen som må til for å bli god, være villig til å gjøre den jobben som skal til og ikke minst stå på å jobbe også i motgang, konkluderer Ingrid Kristiansen. Tenk på mennesket Om treneren Ingrid Kristiansen Alder: 63 år Bosted: Oslo Yrke: Personlig trener Klubb: IL i BUL Idrett: Friidrett/løping Utøvere jeg har trent tidligere: Tor Erik Nyquist Hilde Hovdenak Utøvere jeg trener nå: Paul Whittaker (engelsk) Sondre Skjelvik Espen Waage Skjeflo Emil Sorsell Sondre Kristiansen Thor Kristian Øvergaard Heidi Pharo Astrid Brathaug Sørset Hanne Mjøen Maridal Andrea Fjellseth Julie Aspesletten Marte Flatlien Cornelius Bjørk (o-løper) Meritter egen idrettskarriere: Har blant annet fire VM-gull og 25 NM-gull i friidrett Personlige rekorder: 4.05,97 på 1500 m (1986) 8.34,10 på 3000 m (1986) 14.37,33 på 5000 m (1986) 30.13,74 10 000 m (1986) 1.06.40 på halvmaraton (1987) 2.21.06 på maraton (1985) Høydepunkter trenerkarriere: Da Tor Erik Nyquist og Hilde Hovdenak løp bra på 1990-tallet.

Articles in this issue

Links on this page

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 5 - 2019