Din Hørsel

Din Hørsel Utgave 3 2019

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/1120960

Contents of this Issue

Navigation

Page 11 of 55

12 Din Hørsel 03 2019 TEMA: YRKESAKTIV Tekst Bjørg Engdahl Foto Anita Kvalvåg Det er ikke vanskelig å høre hva slags bransje Mallin er i når du nærmer deg huset på Jørpeland, der hun bor og jobber sammen tvillingsøsteren Maren. Mallins nye arbeidshverdag handler om hund 24-7, og i kjelleretasjen blir firebeinte trent, massert, klipt og stelt etter alle kunstens regler. – Å jobbe med hunder på heltid er en mangeårig drøm. Fordi jeg nå kan styre arbeidsdagen min selv, fungerer jeg på jobb og har troen på at jeg kan være yrkesaktiv til jeg blir pensjonist, sier Mallin. Den troen var nokså svekket for bare ett år siden. SVIMMEL OG KVALM Hun har slitt med hørsel og taleforståelse i mange år og har «alltid» vært avhengig av å se munnen til den som snakker for å kode det som blir sagt. Trolig er hørselstapet medfødt. Da Mallin fikk konstatert moderat nedsatt hørsel i 2017 hadde hun vært i arbeidslivet i flere år, men jobben på den lokale Europris-butikk slet på hørsel og helse. – Det var en veldig støyfull arbeidsplass, og jeg brukte utrolig mye energi på å høre hva kunder og kolleger sa. Jeg klarte ikke å blokkere ut støykildene, slik kollegene min gjorde, enten jeg hadde høreapparater på eller ikke. Store deler av dagen var jeg svimmel og kvalm. På slutten handlet alt om å komme seg gjennom arbeidsdagen. VANSKELIG Å TILRETTELEGGE Hun ble etter hvert sykemeldt, og Hjelpemiddelsentralen kom inn i bildet. Mallin fikk Multi Mic, Roger Pen og vibrerende klokkevarsling. Hørselsteknisk utstyr til tross problemene ble ikke borte. Arbeidsgiverens forsøk på å tilrettelegge ga liten uttelling. Verst var det å sitte i kassen, en oppgave som alle måtte gjøre. – Det ene av to brusskap ble blant annet flyttet unna kassen min, slik at det ble litt mindre støy, men også iskremdisken, skanneren, rullebåndet og ikke minst kundene lager støy. Chips på tilbud for eksempel kan være et lite mareritt på grunn av bråkete emballasje. Den lyden slår rett inn i høreapparatet, forklarer 27-åringen. Butikksjef Ole Kristian Nygaard ved Europris i Jørpeland bekrefter at de forsøkte ulike tiltak. – Det viste seg å være vanskelig å legge til rette i en butikk med så få ansatte som hos oss, der alle må gjøre alle oppgaver. På travle dager kan vi ha over tusen kunder innom, og da blir det mye støy. Sånn sett hadde det vært enklere for Mallin å jobbe i annen type butikk, men jeg følte vi hadde god dialog, sier han. >> Navn: Mallin Kvalvåg >> Jobb: Daglig leder i Strand Hundesenter, utdannet innen butikkfag >> Bosted: Jørpeland i Rogaland >> Hørselsutfordring: Tosidig, moderat hørselstap. Høreapparatbruker. >> Tilrettelegging: Selvstyrt arbeidsdag og tekniske hjelpemidler DH FAKTA Mallin ble sin egen sjef Butikkjobben gjorde henne syk på grunn av støy, og ingen tilrettelegging fungerte. I dag driver Mallin Kvalvåg eget firma og har fått tilbake arbeidsgleden. - Hørselen er ikke lenger et problem på jobb. Her er jeg sjef!

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Din Hørsel - Din Hørsel Utgave 3 2019