Din Hørsel

Din Hørsel Utgave 5 2018

Issue link: https://digital.findexaforlag.no/i/1039397

Contents of this Issue

Navigation

Page 10 of 47

Din Hørsel 05 2018 11 TEMA: YRKESAKTIV høreapparat, men dette var det svært få som fikk vite. Linda sa heller ingen ting til sjefene sine. VILLE IKKE HA OPPMERKSOMHET – Jeg var ikke flau, men ville ikke være annerledes eller ha noe oppmerksomhet rundt hørselen min. Så lenge jeg konsentrerte meg, fikk jeg jo med meg det meste, forteller Linda. For å forsikre seg om at hun fikk med seg viktig informasjon fra møter og telefonsamtaler, ba hun alltid om skriftlig bekreftelse på e-post etterpå. Denne måten å kvalitetssikre informasjonen på benytter hun fortsatt. EGNE STØYREGLER Sammen med rundt 30 andre kollegaer jobber Linda med penger og tall i åpent kontorlandskap. Her er støydempende tepper, flere stillerom og egne regler for lyd og støy. Linda sitter innerst i en krok, lengst mulig unna ventilasjonsanlegget, og i likhet med kollegaene jobber hun ofte med hodetelefoner. Det holder naboenes stemmer og tastaturstøy ute og er et signal om at man ikke vil forstyrres. «Jeg bruker innestemme og går bort til den jeg skal snakke til før jeg snakker», og «Telefonen er på lydløs og lengre samtaler tas på Torget eller multirom». Dette er to eksempler hentet fra kontorlandskapsreglene, som er til god hjelp for Linda. FØLTE SEG UTBRENT For halvannet år siden valgte hun å fortelle kollegene om hørsels- problemene sine. Da hadde hørselen på høyre side blitt merkbart dårligere, og hun ble etter hvert sykemeldt. – Jeg hadde da vært veldig sliten etter jobb i mange år, men trodde det skyldtes en hektisk hverdag med småbarn. Etter hvert innså jeg at hørselen var en viktig årsak til at jeg følte meg utbrent, og da ble jeg nødt til å ta ansvar og fortelle hva jeg slet med. Tobarnsmoren valgte å informere via et langt innlegg på sin egen Facebook- side, der hun forklarte hvorfor hun ofte er førstemann hjem fra fest og sosiale tilstellinger, eller takker nei til ulike aktiviteter. Innlegget resulterte i en «storm» av støtteerklæringer fra venner og kollegaer. Hva trenger du? Hennes daværende sjef, Gro Ellen Bøe, kom raskt på banen. Linda fikk nå styre dagene sine mer selv med mulighet for hjemmekontor og fritak fra møter. Da firmaet skulle inn i nye lokaler, ba ledelsen om innspill fra Linda om hva hun ønsket av hørselsvennlig tilrettelegging. En ergoterapeut i bedriftshelse- tjenesten hjalp henne med å finne en mest mulig støyskjermet plass og et tastatur som ikke bråker så mye. I de nye lokalene har Linda «forkjørsrett» til stillerom, og det hender hun sitter der et par dager i uka. Fra tid til annen jobber hun også hjemmefra. – Helst vil jeg være her på jobb sammen med kollegaene mine og ikke hjemme. Jeg har jobbet her i elleve år og elsker jobben min, understreker Linda. MINDRE PRESS Bøe gir Linda honnør for åpenheten og at hun har vært bevisst på hva hun trenger av tilrettelegging for at jobbhverdagen skal fungere. – Den beste på tilrettelegging har i grunnen vært Linda selv, og ikke vi, mener Bøe. Linda på sin side merker stor forskjell på jobbhverdagen før og nå. – Før brukte jeg mye krefter på å få med meg informasjon. Nå tar kollegaene mine mer hensyn til meg under møter og ellers. Med fleksible ordninger slipper jeg å presse meg så hardt som jeg gjorde før, og det er jo bra både for jobben og ikke minst for familien. – Hvilke støykilder plager deg mest på jobb? – Susingen fra ventilasjonsanlegget, knatring på pc-tastatur og småprat. Det er klart vi må kunne snakke sammen om faglige ting, men privatsamtaler over veggen kan lett bli forstyrrende. Da har vi mulighet til å gi hverandre beskjed om å dempe oss via vårt interne Skype- system. UNNGÅR KANTINEN I vår hadde Linda en vellykket otosklerose-operasjon, som gjør at hun nå klarer seg med kun ett høreapparat. Hun er fortsatt i en tilvenningsfase og merker at det er slitsomt for hodet å venne seg til et nytt lydbilde. Men nå vet i det minste kollegaene hva hun strever med. Ett område unngår hun helt bevisst, nemlig kantinen. Akustikken her blir for voldsom for en høreapparatbruker, så Linda spiser heller lunsjen sin ved et langbord i etasjens fellessone. – Jeg slipper heldigvis å sitte alene. Det er flere som fortrekker å ha lunsj på et lydvennlig sted! TAKKNEMLIG. Linda Stange gir honnør til sin tidligere sjef Gro Ellen Bøe for at hun fikk god tilrettelegging og fleksible arbeidsdager.

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Din Hørsel - Din Hørsel Utgave 5 2018