Norsk Fiskerinæring

Utgave 11 - 2017

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/916110

Contents of this Issue

Navigation

Page 41 of 155

42 "Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12- 2017 HANS PETTER KOPPERNÆS Månedens intervju Keep it in the family! Hans Peter Koppernæs overtok som styreleder i Koppernæs AS i 2012. Han er også styreleder for TipleNine Group AS og i en rekke av konsernets eiendomsselskaper. Videre er han medlem av Bransje gruppe Industri i Sjømat Norge. I dag bor og jobber han i Åle sund, har samboer og tre barn og er svært fotballinteressert. I sin tid spilte han fotball sammen med Ålesundtrener Trond Fred riksen. Etter nedrykket til Obosligaen er alt bare trist for fotballinteresserte på Sunnmøre. Vi fra Kristiansund, forøvrig Norges vakreste by og fortsatt med et lag i Tippeligaen, sender våre kondolasjoner! (Foto: Privat) Om vi skal våge oss med et motto eller en lynkjapp karakteristikk av Ålesunds- bedriften Koppernæs AS, må det være nettopp det: «Keep it in the family!» Og ikke bare; toppsjefen bør helst hete Hans Peter. Det er ikke mange virk- somheter i Norge som kan feire 133-års jubileum. I snitt lever norske selskaper ca. 13 år. For de som lever lenger er det ofte slik at første gene- rasjon bygger opp, andre vedlikeholder og tredje river ned. Når man er godt i gang med femte generasjon, er det altså all grunn til å la seg impo nere. Når man attpåtil har klart det i en så syklisk og utfor drende næring som fiskeriene, er det bare å ta av seg hatten. Forklaringen? Vel, den åpenbare er selvfølgelig at de mange Hans Peter'ne har visst å holde tunga rett i munnen. Nøktern drift og god forretningssans følger mye av adressen. Folk på Sunnmøre vet hva en krone er verdt og hvordan de kan få den til å yngle. Dertil har de hatt mye fokus på driften. Det er jo nesten alltid nøkkelen til suksess, uansett hva man driver med. Og så på toppen en solid dose stayerevne og sunn skepsis. Nettopp det siste er kanskje den viktigste forutsetningen for å klare seg i generasjon etter genera- sjon i norsk fiskerinæring. Det går nemlig opp og ned. Den som jakter rastløst på alt som skinner av gull, trenger sjelden å bekymre seg over hvordan generasjonsskif- tene skal foregå. Dit kommer vedkommende aldri. Å legge alle egg i den kurven som til enhver tid virker varmest, er ikke strategien om man har planer om å feire 133 år som fiskeriselskap. I 2004 dro vi til Ålesund for å lage månedens intervju med faren. Det foregikk med intervjuobjektet liggende på en fluktseng hjemme i stua. Ryggen hadde slått seg helt

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Norsk Fiskerinæring - Utgave 11 - 2017