Vistra Travel

Contents of this Issue

Navigation

Page 30 of 39

S i d e 3 1 w w w .v i s ta t ra v e l . n o dre. Vi besøker Det kongelige slott, Sølv pagoden og nasjonalmuseet med sine mange kunsthånd- verk. Lunsj om bord. Senere utflukt til skolen S21 som ble omgjort til en beryktet fangeleir under Røde Khmer (1975-79). Vi avlegger deretter et be- søk i det vakre buddhisttemplet Wat Phnom som har gitt byen sitt navn. Middag og tradisjonell Kh- mer Apsara danseforestilling på kvelden. Dag 9: Koh Chong – Oudong – Kampong Tralach Skipet vårt tar oss førti kilometer oppover Me- kong til Oudong som var Khmerkongenes ho- vedstad. Byen ligger på en høyde med utsikt til en mengde stupaer fra de siste khmerkongenes regjeringstid. Vi får også se Vipassana Dhura pa- goden, der buddhistmunker mediterer. Busser tar oss videre til Kampong Tralach, hvor vi får se 1800-talls pagoden med vakre veggmalerier. Re- tur til skipet i tradisjonelle oksekjerrer. Dag 10: Kampong Chhnang Vi forlater Mekong og entrer elven Ton le Sap, som forbinder innsjøen med samme navn, med Mekong. Ton Le Sap er nærmest et innlandshav, men så grunt at skipsledene markeres med avhogde grener, omtrent som brøytestaver i Norge. Kampong Chhnang er en travel by med mange markedsplasser. Ton Le Sap har en rik fiskebe- stand og mange landsbyer er bygget på påler el- ler kunstige øyer. Vi går om bord i mindre farkos- ter for å besøke en flytende øy og dens fargerike marked. Dag 11: Siem Reap Vi krysser Tonle innsjøen tidlig på morgenen. Langs breddene av innsjøen er det seksti boset- ninger - flytende landsbyer med templer, moske- er, butikker og restauranter. Innsjøens vannstand avhenger sterkt av årstiden og nedbør. Hvis vannstanden er for lav til at vi kan krysse innsjø- en med vår båt vil vi benytte alternativ transport. Etter frokost sier vi farvel til vårt skip og sjekker inn på hotell i Siem Reap. (2 netter). Ettermidda- gen til fri disposisjon. Dag 12: Siem Reap – Angkor Wat – Siem Reap Denne dagen er tilegnet Angkor Wat, den fasci- nerende, glemte byen. En gang i tiden var den hovedstad i det Khmerimperiet (800-1200 tallet). Byen og dens unike tempel ble sakte, men sikkert dekket av jungelen, til den forsvant helt under vegetasjonen. Den ble gjenoppdaget på 1800-tallet og det tok nærmere 70 år før den var avdekket i all sin prakt. Disse fantastiske gamle templene står i dag på UNESCOs verdensarvliste. Her finner du bl.a. detaljerte relieff er fra den hin- duistisk forestillingsverden. Om kvelden har vi en hyggelig avskjedsmiddag. Dag 13: Siem Reap – Norge Fly fra Siem Reap til Norge. Ankomst neste dag. RV MEKONG PRESTIGE II 4*+ Byggeår: ...................................................2013 Lengde: ............................................. 68 meter Antall dekk: .................................................. 3 Passasjerer: ................................................ 64 Lugarer .......................................................... 32 Lekkert førsteklasseskip i fransk kolonistil. Restaurant, innendørs bar, resepsjon, su- venirbutikk, vaskeriservice, salong, minis- pa, soldekk med stort boblebad. Store lugarer (fra 22m2) med balkong, store skyvedørsvinduer, bad med dusj, toalett og hårtørrer. Telefon, safe, skrive- bord, sitteområde, minibar, sofa, kaff e- og te fasiliteter. 220 V. HO CHI MIN CU CHI MY THO CAI BE SA DEC CU LAO GIENG PHNOM PENH KOH CHONG OUDONG KAMPONG CHNANG SIEM PEAP ANGKOR WAT KAMBODSJA VIETNAM