Vistra Travel

Vista Travel 2015-2016

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/617607

Contents of this Issue

Navigation

Page 27 of 39

S i d e 2 8 w w w .v i s ta t ra v e l . n o Den var Sveriges dyreste byggverk noensinne. Den kostet sju millioner dagsverk, hvert av dem på 12 timer. Og ikke før den var ferdig, ble den i løpet av få år danket ut av jernbanen. Men for moderne menneskers rekreasjon er Göta Kanal en uvurderlig juvel. Tenk deg å seile Sverige på tvers, gjennom idylliske land- skap og sjøer. Sluser lø er deg opp til 91,5 meter over havet – og ned igjen. Vi krysser innlandshavet Vänern og flere andre av Sveri- ges vakre sjøer. Alt dette med et knøttlite skip som likevel har mye av den luksus du forven- ter av et langt større cruise-fartøy. Dag 1: Avgang fra Gøteborg Vår seilas på Göta Älv tar oss via slusen i Lilla Edet, Sveriges eldste, og til Trollhättans fire sluser med et lø på 32 meter. I Trollhättan finnes det et slusemu- seum og tid til å vandre på det gamle kanalområ- det. Når vi er lø et opp til 44 moh. starter seilasen på Vänern, Vest-Europas største innsjø. En halvtime før midnatt passerer vi det staselige barokkslottet Läckö. Dag 2: Sjötorp – Motala Ved Sjötorp forlater vi Vänern og begynner lø et Unike Göta Kanal Fra Gøteborg til Stockholm 4 dager/3 netter gjennom 58 mindre sluser. Ved Tåtorp lø es vi opp til den trolske innsjøen Viken. Spetsnäska- nalen tar oss videre gjennom en trang led, omgitt av skog og vannliljer. Et besøk på Karlsborg fest- ning og i den vakre garnisonskirken inngår i pro- grammet. Og når vi seiler fra Forsvik, begynner nedoverturen. Tidlig på kvelden krysser vi Vät- tern og ankommer Motala- Göta kanals hjemby. Byen ble tegnet og påbegynt av hovedpersonen i kanalens historie, Baltazar von Platen. Kanalsel- skapet har fortsatt sitt hovedkontor her. Dag 3: Motala – Bottenhavet Om natten seiler vi fra Motala og begynner slu- singen ned til innsjøen Boren (73 moh.). Litt se- nere seiler vi på en akvedukt over riksvei 36. Ved Berg fortsetter ferden nedover via 15 sluser. Her kan du bli med til klosterruinen Vreda, hvis kirke er et av Sveriges vakreste middelalderklenodier (kan være stengt ved arrangementer). Gjennom Karl Johans slusetrapp kommer vi inn på Roxen (33 moh) og senere ned til Asplången (27 moh.). En serie på åtte sluser tar oss ned til Söderköping, en idyllisk by grunnlagt allerede på 1200-tallet og som hadde stor betydning i Hansa-tiden. Vi forla- ter Gøta Kanal gjennom den siste slusen og seiler ut i Bottenhavet. Etter en kort seilas over åpent hav seiler vi mellom båer og skjær i det tidlige morgenlyset. Dag 4: Södertälje – Stockholm Vi kommer til Södertälje sluse, som med sine 135 meter er Norden største. Den lø er oss inn i Mäla- ren. Der gjør vi en stans ved vikingebyen Birka. Vi får anledning til en rundtur på øya (ca.3 km i ulendt terreng) og til å besøke museet der. Ved Mälarens bredd ligger også Drottningholm, kongefamiliens hjem siden 1989. Vi passerer i sakte fart og kom- mer til slutt ut i Saltsjön via den siste slusen ved Hammarby. Og her, ved Skeppsbrokajen 103 i Gamla Stan (Stockholm), slutter vårt cruise. GØTEBORG MOTALA BIRKA SÕDERKÕPING SÕDERTÄLJE STOCKHOLM SVERIGE JUNO Byggeår: .................................................. 1874 Lengde: ............................................ 31 meter Antall dekk: ................................................... 3 Lugarer: ......................................................... 29 Passasjerer: ................................................. 58 Juno er verdens eldste skip med over- nattingsmuligheter som fortsatt er i drift. Skipet ble fredet i 2004. Restau- rant, salong, soldekk. Små, koselig innredde lugarer med køy- eseng. Alle over vannet og utvendige. Kommode med servant. Felles dusj og toalett på hvert dekk. En bryllupssuite om bord (120 cm bred seng). Fellesreise med reiseleder, les mer i pris- listen Utflukter inkludert Göta Kanal

Articles in this issue

Links on this page

Archives of this issue

view archives of Vistra Travel - Vista Travel 2015-2016