Kondis

Kondis Utgave 6 - 2019

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1152398

Contents of this Issue

Navigation

Page 38 of 71

39 Kondis 6 • 2019 KONDIS TESTER Merida Scultura Disc 8000-E er en fullblods racingsykkel som gir utrolig mye for pengene. Med toppramme, elektronisk giring og kar- bonhjul vil den aktive få en rittklar sykkel, mens den ivrige og sterke mosjo- nisten vil få en supersykkel uten oppgraderinger av noe slag. Av Kenneth Harlem S cultura er Merida sin allround/ klatreramme og 8000-E kommer med samme ramme som brukes av Vincenzo Nibali og de andre prof- fene i fjellene i Giro de Italia og Tour de France. Scultura Disc 8000-E er lett, stiv og direkte. Her får du en sykkel som er designet for fart både på flatene og i bakkene. Sykkelen er utstyrt med full Shimano Ultegra Di2. Like bra som toppserien DuraAce, men litt tyngre. I motbakke kan du ikke skylde på sykkelen om det ikke går fort nok med denne. Den er lett og lekende oppover enten du sitter eller står og gir deg full respons når du tråkker til. Nedover er sykkelen meget stødig og god. Den gir deg full kontroll i svinger i utforbakker og reagerer direkte på dine kommandoer. Skivebremsene gir deg full kontroll på bremseeffekt uansett vær og er den nye standarden på high-end- sykler. Vår klare anbefaling er å velge en syk - kel med skivebrems uansett hvilken sykkel du velger. De er kommet for å bli. På flatene er også sykkelen i toppklasse. Den er kraftfull og direkte. Selve rammen er ikke like aerodyna - misk som eksempelvis Merida Reacto som vi testet i fjor, men det er hvordan du sitter på sykkelen som står for den klart høyeste ande- len av luftmotstand. Finn en aerodynamisk sittestilling og tråkk til, så går det virkelig fort på denne sykkelen. Ultegra Di2-girene sørger dessuten for smidig og effektiv girskifting, så det er enkelt hele tiden å ligge på riktig gir selv om terrenget veksler fort. Komfortmessig er også sykkelen meget god til å være en stiv toppsykkel. Den takler både ujevn asfalt og gruspartier bra. Om du ønsker enda bedre komfort, kan dekkene byt- tes til 28 mm. Dersom du eksempelvis kjøper et toppdekk som Hutchinson Sector 28, som vi testet i fjor, vil det lille ekstra dekkvolumet gi overraskende bedring i komfort uten merk- bar reduksjon i fart. For de aller fleste mosjo- nister anser vi at 28 mm bør være standard. Scultura Disc 8000-E er en toppsykkel, og krankvalget med Ultegra 52-36 gjenspeiler dette. Med 11-28 kassett gir det tunge gir som lar deg holde høy fart i lett terreng. For min- dre sterke syklister kan imidlertid letteste gir bli ganske tungt i bratte motbakker. For dem vil det være aktuelt å bytte til kompaktkrank og/eller en kassett med flere tenner, eksem- pelvis 11-32. Da vil du få vesentlig lettere utveksling. Som en av få toppsykler i denne pris- klassen kommer Scultura Disc 8000-E med høyprofil karbonhjul. Det er imponerende. Vision-hjulene med 40 mm profil er meget gode og bidrar til stivhet og aerodynamikk. Høyprofilhjul kan være vanskelige i vind, men 40 mm er en fin mellomhøyde som både ser stilig ut og gir gode kjøreegenskaper uten å bli ustabile i vind. Oppsummering Merida Scultura Disc 8000-E har alt. Elektronisk giring, skivebremser, karbon- hjul, ramme i toppklasse og først og fremst kjøreegenskaper i toppklasse. Til denne prisen er dette rett og slett imponerende. For sterke ryttere er sykkelen perfekt. Den eneste endringen vi ønsker oss er mulighe - ten til å velge kompaktkrank på sykkelen direkte fra leverandør. Det gir litt lettere utveksling så mosjonister lettere kan komme seg opp de bratteste bakkene. På de minste rammestørrelsene burde dette kanskje vært standard? Vekt: 7,49 kg Veil. pris: 54 999 kr Månedens sykkel Merida Scultura Disc 8000-E

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 6 - 2019