Kondis

Kondis Utgave 6 - 2019

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1152398

Contents of this Issue

Navigation

Page 17 of 71

18 Kondis 6 • 2019 I løpet av to måneder forbedret 20-åringen Narve Gilje Nordås persen sin på 10 000 m fra 30- til 28-tallet. Det siste oppnådde han da det virkelig gjaldt som mest – under U23-EM. Av Bjørn Johannessen I et seriestevne på Stord i mai i år løp Narve Gilje Nordås for første gang under 30 minutter på 10 000 m. 29.51,90 var en forbedring av hans gamle pers med 31 sekunder. For denne prestasjonen ble han også belønnet med en startplass i U23-EM som ble arrangert i Gävle i Sverige i midten av juli. Og da det virkelig gjaldt som mest, så presterte Narve som aller best. I U23-mesterskapet forbedret han nemlig sin ferske pers ytter- ligere - og det med nesten et helt minutt da han på den imponerende tiden 28.59,04 passerte målstreken som sjettemann. Ikke overrasket Narve er veldig fornøyd med at han klarte å treffe så optimalt med toppformen i et så viktig mesterskap. – Men ut ifra det jeg har prestert på trening gjennom hele vinteren, så kom resultatet ikke helt uventet, forteller Narve Gilje Nordås som før sesongen hadde et håp om å komme godt ned på 29-tallet, men innrømmer at det å se 28-tallet var over forventningen. Narve, som bor på Voll på Jæren, like ved Sandnes, har løpt siden han var syv år gammel. – I starten var det fire kilometer to ganger i uka. Samtidig spilte jeg fotball. Jeg økte løpsmengdene gradvis, men det var først høsten 2014, Narve Gilje Nordås Følger trenings- prinsippene til Gjert da jeg var 16 år, at jeg kuttet ut fotballen og begynte å trene løping seriøst. Da meldte jeg meg inn i Sandnes IL, begynte med intervaller og trente hver dag. forklarer den talentfulle vestlendingen. Kontinuitet ga framgang Økte treningsmengder gir gjerne også en økt risiko for skader, og helt uten skader har heller ikke Narve Gilje Nordås klart seg. – Fram til U20-EM i 2017 var jeg aldri skadet, men da kom til gjen- gjeld alt på en gang. Det var 4-5 skader fra juli 2017 til april 2018. Hele fjorårssesongen var egentlig en eneste nedtur på grunn av skader. I april, på verst tenkelig tidspunkt før sesongen, fikk jeg en stressfraktur i lårbeinet, forklarer Narve. Han skjønte da at han måtte gjøre noen endringer. – Først og fremst har jeg vært mer nøye med restitusjonen. I fjor ble det veldig mye jobbing mellom treningsøktene. Dette har det blitt mindre av i år. I tillegg har det vært mer fokus på søvn og kosthold. Jeg har også trent litt mindre i år, hatt større overskudd og begynt med skadeforebyggende styrketrening, forklarer Narve om årsaken til at han det siste året har vært skadefri. Gjert Ingebrigtsen som trener Da Narve i 2014 begynte med friidrett i Sandnes IL, hadde han Gjert Ingebrigtsen som trener og fikk treningsprogram fra denne anerkjente trenerprofilen. – Fra Gjert lærte jeg mye om trening. Men gjennom årene har jeg også gjort mye feil, lært av disse og funnet ut hva som fungerer best for meg. I utgangspunktet er det fremdeles Gjert sine treningsprinsipper jeg følger, men i over et år nå har jeg vært min egen trener, forklarer Narve. Narve følger det han omtaler som «klassiske treningsprinsipper» med tre intervalldager i uka; terskelintervaller på tirsdag og torsdag, ofte 400- eller 1000-metre med totalt volum rundt 10 km, mens det lørdag er bakkeintervaller i vintersesongen og baneintervaller om sommeren. På høsten kan det isteden være en halvmaratonspesifikk økt i helga. Resten av uka er det to rolige økter på mandag, onsdag og fredag pluss langtur på søndag. Om vinteren blir det i tillegg styrke- trening med vekter på fredag og søndag pluss basis styrketrening på mandag og onsdag. – I vinter lå jeg i snitt på 160 km i uka når jeg var hjemme, mens jeg på treningsleir lå på 170-175 km, forklarer Narve som i januar hadde et måneds langt treningsopphold i høyden i Sør-Afrika. Tror på flere perser Narve Gilje Nordås synes det er gøy med baneløp, men er også veldig glad i å løpe både gate- og terrengløp. Han synes det er vanskelig å plukke ut noen favoritt. Persen hans på 10 km gateløp er på 32.42 fra i fjor, mens halvma- ratonpersen på 1.08.14 ble satt året før. For en som nylig løp 10.000 m på 28-tallet, bør disse gatepersene absolutt være mulige å forbedre. – På halvmaraton virker 1.04-tallet realistisk, mens det på 10 km UNG-KONDIS Narve Gilje Nordås Født: 30. september 1998 Bosted: Voll på Jæren Yrke/utdanning: jobber på Löplabbet + ingeniørhøgskole fra høsten Idrett: Løping Klubb: Sandnes IL Trener: Sin egen Perser: 3.49,64 på 1500 m (2019) 14.08,69 på 5000 m (2019) 28.59,04 på 10 000 m (2019) 32.42 på 10 km (2018) 1.08.14 på halvmaraton (2017) Utvalgte meritter: 6. plass på 10.000 m i U23-EM (2019) Sølv NM 10.000 m (2019) Gull NM terrengstafett (2016) Sølv jr-NM terreng kort løype (2016) Bronse jr-NM terreng kort løype (2017) Foto: Eirik Førde

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 6 - 2019