Hjem og Skole

Hjem og Skole Utgave 1 2019

Hjem og skole presenterer aktuelt skolestoff for foreldre og lærere, og dekker grunnskolen fra 1. - 10. trinn.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1108864

Contents of this Issue

Navigation

Page 33 of 35

JANNS SPALTE 34 1/2019 Hjem og Skole JANN SVENSEN AASEBØ: Oppvekst- og frilek entusiast, skribent og opphavsmann til Assistentprøven og Papperiet. Foredragsholder og ambassadør for gode oppvekstforhold for nåtidens og fremtidens SFO-barn. Har skrevet heftene ABC for SFO og Håndbok for SFO-ledere. Ingen regler i skolegården! Det høres ut som en drøm for barn og et mareritt for lærere. Tenk deg friminutt uten regler for alt mellom himmel og jord, og ingen voksne som passer på at alle forholder seg til bestemmelsene som er satt. Vil du klatre høyt i det høyeste treet, eller kanskje sykle av gårde med en kompis hengende etter i et tau festet i et skateboard. Ingen sier noe på det. Tenk deg følelsen av å gå barfot i søla eller på gresset uten at noen kjefter og kommanderer på sko eller støvler. Noen er kanskje i gang med å bygge hytte av alle plankehaugen og de løse delene som ligger rundt i skolegården. Andre er i vilt kappløp med sparkesyklene nedover den bratte bakken. Tenk å få lov å snekre seg en pil og en bue, og teste den, uten at noen kommer med en pekefinger og stanser prosjektet. Et annet sted kommer et barn rullende inni et digert bildekk, forbi noen som er opptatt med lekeslåssing på plenen! Det er ingen vakter som patruljerer og ingen «synlig politi» som stopper leken, kun noen få voksne som prater med elevene. Dersom voksne ser noe de synes ser skummelt ut, er instruksen fra rektor at de skal se en annen vei. Ingen aktiviserer barna og ingen griper inn i leken, selv om den ser voldsom eller farlig ut. Det beste er at skolen har to store fri minutt som varer lenge. To lange pauser per dag til fullstendig fri, vilter og møkkete lek før elevene går inn i undervisningen. Galskap tenker du kanskje? Det vil florere med skader og ødeleggelser, og barna vil oppleve mye mobbing med all denne friheten. Hva med de elevene som trenger ekstra tilsyn? Og hva med foreldrene? De vil sikkert saksøke hele ansattgruppen! Hva med læringen? Hva skal all denne leken være godt for? Det kan Swanson School, Auckland, New Zealand, svare på. Da jeg oppdaget synet Swanson School hadde på frilek fikk jeg nesten bakoversveis. Skolen deltok for noen år siden i et prosjekt der målet var å forbedre sko- legårder ved å fremme fysisk aktivitet, og for å redusere forekomsten av overvekt og mobbing. Dette satte rektor Bruce McLachlan i en tankeprosess der han konkluderte med å gradvis fjerne alle uskrevne skolegårdsregler og voksenstyrt lek som et utgangspunkt, for å gi barna tilgang til den naturlige og frie og egenstyrte leken. De stanset gradvis de voksnes inngripen og stansing i barnas lek, og samtidig gi barna ufattelig mye tid til å leke. To ganger 40 minutter til kun lek midt i skole- tiden ble innført, og se voksne skulle slutte å si stopp til barna som var i fri lek, risikolek og lek som kunne

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Hjem og Skole - Hjem og Skole Utgave 1 2019