Hjem og Skole

Hjem og Skole Utgave 1 2019

Hjem og skole presenterer aktuelt skolestoff for foreldre og lærere, og dekker grunnskolen fra 1. - 10. trinn.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1108864

Contents of this Issue

Navigation

Page 31 of 35

32 1/2019 Hjem og Skole – Alle skulle hatt en tiåring, sier psykolog Hedvig Montgomery. Hun snakker til en sal full av foreldre på Ekeberg skole i Oslo, som har kommet for å høre om mellomtrinnets gleder og utfordringer. – Tiåringene synes fortsatt vi som foreldre er sånn noenlunde ok, og de har ikke blitt hormo- nelle tenåringer enda, sier Montgomery. Hun holder en rekke kurs og foredrag for foreldre og lærere om barn, utvikling og foreldrerollen, og har skrevet bøkene Foreldremagi og Miraklenes tid. Til høsten kommer hun med en ny bok som er spesielt skrevet for foreldre til 6–13-åringer. – Når barna begynner på skolen, begynner de å bry seg om tilbakemeldinger fra andre, og aller mest betyr tilbakemeldingene fra foreldre. Selv for barn som er 16–17 år gamle, så er foreldre viktigst, sier Montgomery. Velger venner – Typisk for denne alderen er at barna begynner å velge venner utfra hvem de har lyst til å være sammen med. Det kan bli mye uro fordi de aktivt leter etter venner som de føler seg vel med, og slutter å være sammen med de andre, sier Montgomery. Ifølge henne er femteklasse høytid for baksnakking. Og barna bak- snakker andre, for å komme nærmere hverandre. – De gjør det ikke for å være slemme, men barn i femte og sjette klasse trenger ganske mye hjelp til å være sosialt greie med hverandre, og til å lære seg de sosiale kodene. Det er fort gjort å gjøre sosiale tabber for en 10–11-åring, forteller psykologen. Hun anbefaler foreldre å veilede etter beste evne, og unngå å fordømme hvis barna har tabbet seg ut sosialt. – Barna skal lære seg å si unnskyld, og lære hvordan de kommer seg videre når de har gjort en sosial blemme. Ikke dett av stolen hvis de kommer hjem og sier at de har gjort noe dumt. Still heller spørsmål om hvordan det går, og veiled dem. Drømmen om selvstendighet «Gå hjem, lag deg en rett i koppen-suppe, og så kommer jeg etter hvert.» Ifølge Hedvig Montgomery drømmer femteklassingen om å klare seg selv, og trenger å få små lommer av selvstendighet og oppgaver som de kan fikse på egenhånd. – Men ikke la deg lure, du har ikke fått en voksen i hus. En time alene er ofte topp, to timer kan gå ganske bra, men etter tre timer krakelerer de. Tiåringen er av og til stor, og ofte ganske liten. Vil bli likt Mens 3–4-åringer får smil fra fremmede på bussen, får 10–11-åringer lite av dette. Hedvig Montgomery minner om at foreldre ikke må glemme å like barna sine i denne fasen. Hun mener det er viktig at foreldre viser interesse for det barna interesserer seg for. – Se på sminkevideoer og Fortnite-videoer sammen med barna, hvis det er det de liker. Det kan være ganske kjedelig, men tenk på hvor mye kjedelig barne-tv du så da de var små. – Og så må du øve på å sjekke hvordan de har det. Mange barn i denne alderen føler at de voksne slutter å interessere seg, og hvis de kommer på ungdomsskolen og opplever at de har blitt koblet av, fordi de voksne ikke hører etter, da blir tenåringstiden mye vanskel- igere, sier Montgomery, og legger til at du allikevel ikke må forvente «en roman» når du spør hvordan det var på skolen i dag. – Spør du en typisk gutt på elleve hvordan han har hatt det, svarer han enten bra, dårlig eller ok, og det er greit. Men pass på at du spør, så de blir vant til at du sjekker innom. MELLOM BARN OG UNGDOM – Dette er en gullalder, for det skjer så utrolig mye, sier psykolog Hedvig Montgomery. Hun mener foreldre til barn på mellomtrinnet har en viktigere rolle enn det mange av dem selv tror. Tekst: TANJA HAUGE REINE, frilansjournalist Foto: Janne Rugland Hedvig Montgomery, psykolog

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Hjem og Skole - Hjem og Skole Utgave 1 2019