Kondis

Kondis Utgave 2 - 2019

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1089422

Contents of this Issue

Navigation

Page 39 of 71

40 Kondis 2 • 2019 MIN TRENINGSFILOSOFI – Store treningsmengder må kombineres med intensitets- styrt intervalltrening. Den største feilen mange gjør, er at de løper altfor fort på intervalløktene. Det sier den erfarne treneren og løperen Leif Inge Tjelta. Av Bjørn Johannessen 6 9-åringen er dosent i treningslære ved Universitetet i Stavanger og har over 40 års erfaring som trener av flere av landets beste mellom- og langdistanseløpere. Han har også vært landslagstrener i to perioder og har skre - vet en rekke treningsartikler som har blitt publisert i både nasjonale og internasjonale tidsskrifter. På 1970- og 1980-tallet var Leif Inge Tjelta selv en god løper. Høydepunktet var da han fikk være med i eliteheatet på 1500 m på Bislett Games i 1973 og satte rogalandsrekord med tiden 3.46,1. Noen av hans øvrige person - lige rekorder er 8.08,6 på 3000 m, 1.09.46 på halvmaraton og 2.32.03 på maraton. – I 1973-75 studerte jeg på Norges Idrettshøgskole i Oslo. Da jeg i 1975 kom til - bake til Stavanger, var det naturlig at jeg også hjalp andre utøvere i klubben med trening, innleder Leif Inge Tjelta. Doktorgradsavhandling Med over 40 års erfaring som trener så synes han det er vanskelig å peke ut noen konkrete hendelser som høydepunkt fra trenerkarri- eren. – Jeg gleder meg alltid når utøvere som har lagt ned et godt stykke treningsarbeid setter personlige rekorder og når sine mål, enten det er en eliteutøver som perser med noen tiende - ler på 1500 m eller det er en løper på klubbnivå som setter ny, solid pers. – Hva vil du si er hovedinnholdet i trenings- filosofien din? – I min doktorgradsavhandling, «Trenings- prosessen i distanseløp på internasjonalt nivå: En analyse av treningsmengde, treningsinten - sitet og krav til fysisk kapasitet», konkluderer jeg med det som i dag kan kalles min filosofi for trening av distanseløpere, fra 1500 m til maraton, på elitenivå, starter Tjelta. I doktorgradsavhandlingen fra 2013 kon - kluderer han med følgende: Juniorløpere som vil nå internasjonalt nivå i distanseløp bør ved 18-19-års alder løpe mer enn 110 km/uke i grunntreningsperioden. I denne perioden anbefales det å trene to til tre økter i sone 3-4 i Olympiatoppens 8-delte skala og en økt i sone 5. I den konkurransefor - beredende perioden og i konkurranseperio- den anbefales det å løpe flere økter i spesifikk konkurransefart samtidig som total trenings- mengde reduseres med ca. 15 prosent. For seniorutøvere kan det se ut som det i grunntreningsperioden er hensiktsmessig – Det løpes altfor fort Om treneren Leif Inge Tjelta Alder: 69 år Bosted: Ålgård Yrke: Dosent/Dr. Philos på Universitetet i Sta- vanger Klubb: IL Skjalg Idrett: Distanseløp Et utvalg utøvere jeg har trent tidligere: Klubbtrener for Ingrid Kristiansen da hun satte sin første verdensrekord (før hun flyttet til Oslo). Christin og Maiken Sørum (henholdsvis 4.13,14 og 4.12,14 på 1500 m og 9.00,13 og 9.07,18 på 3000 m). Kirsten Marathon Melkevik (8.58,74 på 3000 m og 1.10.19 på halvmaraton). Morten Warland (1.48,12 på 800 m og 3.42,82 på 1500 m). Odd Magne Øgreid (1.48,63 på 800 m). Bernt Eltervåg (3.42,24 på 1500 m). Tesfaye Bekele (2.12.24 på maraton og vinner av Stockholm Maraton). I tillegg hjalp han den daværende svenske rekordholderen på halvmaraton, Mikael Ekvall, med treningen i 2018. Utøvere jeg trener nå: Hjelper maratonløper Inger Elisabeth Tvedt Mæland med trening i tillegg til å trene 50- 70 mosjonister to dager i uka. Høydepunkt din egen idrettskarriere: Da jeg fikk være med i eliteheatet på 1500 m på Bislett Games i 1973 og satte roga- landsrekord og personlig rekord med tiden 3.46,1. Øvrige personlige rekorder: 8.08,6 på 3000 m, 14.45,6 på 5000 m, 1.09.46 på halvmaraton og 2.32.03 på maraton. Leif Inge Tjelta:

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 2 - 2019