Kondis

Kondis Utgave 10 - 2018

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1058492

Contents of this Issue

Navigation

Page 57 of 71

58 Kondis 10 • 2018 Kondistreningsgrupper brer om seg Mange gode saker for medlemmer på Kondis.no Som medlem kan du lese en rekke treningssaker og intervjuer på kondis.no som er kun for dere som er medlemmer. Disse sakene krever innlogging, og du logger inn med ditt unike med- lemsnummer og postnummer. Få litt ekstra fart på beina i vinter Også for kondisjonsutøvere som liker å løpe langt, er det fint å få litt ekstra fart på beina innimellom. På kondis.no har vi presentert ei intervalløkt vi har fått fra tidligere sprinter og sprinttrener Heidi Stenbock-Haakestad: Varm opp og gjennomfør følgende intervalldrag med 1 minutt og 30 sekunds gå- eller joggepause mellom hver bolk: 4 x 45/15 sek (45 sek hurtig løping – 15 sek pause). Stigning: 2 prosent. 4 x 45/15 sek (45 sek hurtig løping – 15 sek pause). Stigning: 2 prosent. 4 x 45/15 sek (45 sek hurtig løping – 15 sek pause). På de to første intervall- dragene skal du her løpe i bratt motbakke. Gjerne 10-12 prosent stigning. Hastigheten må da selvfølgelig senkes tilsvarende. På de to siste dragene går du tilbake igjen til den opprinnelige 2 prosents stigningen. 4x30/30 sek (30 sek. hurtig løping – 30 sek. pause). Stigning: 2 pro- sent. Intervalldragene gjøres her kortere og pausene lengre. Dette gjør at du kan øke løpshastigheten ytterligere. Avslutt det hele med noen minutter nedjogging. – Gå på rulleski så lenge som mulig Anders Mølmen Høst, som er elite- løper og en av profilene i Ski Classic, er helt klar på følgende når han skal gi høsttreningstips til mosjonister: – Det gjelder å utnytte rulleski- ene så lenge det går an. Mange steder, som f.eks. her i Oslo, har du mulighet til å gå på rulleski helt til det er skiføre. Slik kan du trene med akillesproblemer Løpere er generelt svært utsatt for skader i akilles, og mange sliter med problemer som stadig kommer tilbake. Visste du at du ofte kan fortsette å trene løping selv om du har akillespro- blemer så lenge det ikke gjør for vondt, og at eksentriske tåhev har vist seg å være den beste behandlingen? Du kan lese mer om saken på kondis.no. Foto: Bjørn Johannessen Foto: Bjørn Johannessen Foto: Bjørn Hytjanstorp Foto: Marianne Røhme Når pensjonistens hode vil mer enn bena orker Et eksempel fra 10 km for menn viser at naturlig tilba- kegang fra 60-årsalderen nærmer seg 1 minutt per år! Fra 70 år blir det bare mye «verre». Eva Carlsen (78) og Signy Henden Rustlie (80) (bil- det) holder ut i konkur- ransemiljøet og har klart den mentale tilpasningen til saktere fart med økende alder. Bildet er fra ABIK- karusellen i august i år. Verv og vinn Vi fikk i november 92 nye medlemmer. Av disse ble fire vervet av våre medlemmer. Det var imid- lertid ingen som hadde vervet minst tre nye med- lemmer i samme måned. Det blir derfor ikke kåret noen «månedens verver» for november. Husk at om du gir bort medlemskap i julegave, så blir du registrert som verver av medlemmet. Gir du bort minst tre medlemskap til jul, så kan du være så heldig å bli kåret til månedens verver i desember. blir du registrert som verver ransemiljøet og har klart den mentale tilpasningen den mentale tilpasningen den mentale tilpasningen Flere av våre medlemmer har etablert egne Kondistreninger rundt i lan- det. I skrivende stund er det starta treningsgrupper i Oslo, Skien og Risør og på Årnes, Heimdal og Stord, pluss at flere er på gang. Dersom du vil etablere Kondistrening der du bor, må du gjerne ta kon- takt på kondis@kondis.no. Du legger opp treningen slik du vil. Det eneste vi krever er at treningene er på en fast ukedag, gratis og åpne for alle. Det kan være lurt å finne en til to andre personer å samarbeide med om treningene. Da er dere fleksible om noen av dere ikke får anledning til å komme på treningen en dag. Vi i Kondis bidrar med løpejakker til trenerne så lenge det er penger igjen på budsjettet. Foto: Bjørn Johannessen Nå har du medlemskortet i Kondis tilgjengelig på MIN SIDE Tidligere år har vi hatt medlemskortet festet til giroen vi har sendt ut ved ho- vedforfall. Nå har du også medlemskortet tilgjengelig via MIN SIDE. Du finner link til MIN SIDE øverst på kondis.no rett ved logoen. For å logge inn på MIN SIDE bruker du ditt medlem- snummer og et passord som du får ved henvendelse til de som driver medlems- service for oss. Send en e-post til kondis@ mediaconnect.no og be om innlogging til MIN SIDE om du ikke allerede har det. Medlemskortet er tilgjengelig helt til en ny faktura er generert i syste- met. Da vil medlemskortet være utilgjengelig inntil den nye fakturaen er betalt. Det kan derfor være lurt å ta et skjermbilde av medlemskortet ditt før desember slik at du har det digitalt inntil du har rukket å betale kontin- genten for 2019. Fakturaen for 2019 sendes ut i desember. MEDLEMSIDER

Articles in this issue

Links on this page

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 10 - 2018