Hjem og Skole

Hjem og Skole Utgave 3 2018

Hjem og skole presenterer aktuelt skolestoff for foreldre og lærere, og dekker grunnskolen fra 1. - 10. trinn.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1055132

Contents of this Issue

Navigation

Page 33 of 35

JANNS SPALTE 34 3/2018 Hjem og Skole JANN SVENSEN AASEBØ: Oppvekst- og frilek entusiast, skribent og opphavsmann til Assistentprøven og Papperiet. Foredragsholder og ambassadør for gode oppvekstforhold for nåtidens og fremtidens SFO-barn. Har skrevet heftene ABC for SFO og Håndbok for SFO-ledere. Lek for livet! Når jeg ser tilbake på min magiske barndom og øyeblikkene vi ungene skapte sammen, kan jeg ennå kjenne lukten av trærne vi klatret i og containerne vi fant skrot i. Jeg kan fremdeles kjenne vinden i håret da vi syklet til verdens ende for å utforske og oppleve det ukjente. Følelsen av å kanskje ha gått seg vill sitter også i kroppen, men ikke som en skremmende følelse. Mer en god sitring og kribling i magen. Hyttebygging, blåserør med rognebær og erter, alle krigene mot de andre ungene i naboblokka og de uendelig mange gangene vi var på epleslang eller hadde «ring på spring». Vi levde et liv et godt stykke unna de voksne, og det var helt fantastisk. Vi var 6 år. Vi hadde en enorm kunnskap om det å leke, det å mestre, ta ansvar og det å finne løsninger sammen. Vi fikk lov og hadde anledning til å trene oss på livet. Ingen voksne etterlyste oss om vi var borte noen timer. Frilek-kompetanse og livsmestring. Er det så stor forskjell? Vi trente oss på oppturer og nedturer gjennom fri lek. I møte med motgang og utfordringer som voksen virker det som om jeg selv har et lite verktøyskrin med mestringsverktøy jeg bruker ved behov. Det har vært noen tøffe tak innimellom. Hvem har ikke opplevd det? Hvorfra hentes denne indre kraften man må bruke i forbindelse med samlivsbrudd, kriser, nedbemanning og økonomisk vanskelige perioder? Hvor lærer vi å tro på at det er smartere å reise seg enn å bli liggende etter et fall? I beste mening passer vi på våre barn. Vi passer på at de hele tiden lærer noe, ikke skader seg, og at de ikke får for mange ubehagelige opplevelser på veien. Vi plas- trer ikke lenger skrubbsår, vi forebygger dem og er i forkant. Vi polstrer og beskytter så mye at barna knapt klarer å bevege seg i sitt eget liv. I tillegg organiserer vi hvert øyeblikk i deres fritid. Samvittigheten kommer snikende om ikke alt er på stell. Vi føler raskt at vi ikke er gode nok. Hvordan ser dagen ut for en 6-åring i dag? Vel, etter å ha blitt kjørt eller fulgt til skolen av en forelder med svært god samvittighet, er det rett inn i rekkene og skoleaktivitetene som skal gi god læring. Sitte stille, lære, lese, regne og teste. Rekker, køer, vente på tur. Etter skolen er det igjen køer inn på SFO, aktiviteter som skal stimulere og underholde. Voksne som henger rundt og teller og holder orden. Ikke løpe i gangene, ikke klatre for høyt, ikke lekesloss, delta i turneringer, kunstskoler, kulturskoler og så videre. Så etter å ha blitt hentet av foreldrene haster de hjem for å rekke middag og ettermiddagsaktiviteten. Ja, man må vel melde barnet på fotball, kunstskoler, speider, håndball, dans eller friidrett? I det minste for å døyve egen samvittig- het eller for å selv kunne rekke å gå på egentrening

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Hjem og Skole - Hjem og Skole Utgave 3 2018