Kondis

Kondis Utgave 8 - 2018

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1052270

Contents of this Issue

Navigation

Page 25 of 47

26 Kondis 8 • 2018 1 Favorittøkt? – 8-6-5-4-3-2-1 min med pauselengde lik halvparten av draget. 25 min oppvarming og 20 min nedjogging. Om jeg har gode bein på en slik økt, er det digg fra første meter. Digger også morgenturene helt alene før solen står opp. Tid til refleksjon, skikkelig egentid. 2 Beste løpsopplevelse? – Tokyo Marathon 2018 var helt magisk. Jeg løp første halvdel på 1.17 og følte meg egentlig ganske elendig. Etter 26 km våkna kroppen, og andre halvdel gikk unna på 1.14. Når du etter 26 km slår av klokka og tenker «det går fort som f uansett», da vet du at du har en bra dag. Berlin Marathon var på lik linje med Tokyo et flott løp. Jeg disponerte nok egentlig enda bedre i Berlin og løp første halvdel på 1.14.30 og andre på 1.13.23. Negativ split med omtrent et minutt vil jeg påstå er bedre disponert enn i Tokyo. Når det er sagt, så var nok Tokyo en enda råere opplevelse i den forstand at jeg overrasket meg selv så mye. Det beste løpet jeg har gjort, er kanskje halvmaratonløpet i Midnight Sun Marathon i juni. Jeg løp mitt eget løp fra start til slutt og satt personlig rekord i helt forferdelig vær. Halvmaraton gir dessverre ikke den samme magiske følelsen som det et mektig maraton- løp gjør! 3 Forbilde? – Jeg har vel ingen store forbilder, men jeg lar meg inspirere av veldig mange løpere! Jeg henter inspirasjon fra både de som pre- sterer på internasjonalt nivå til de som gjen- nomfører sin første konkurranse. Viktigst er kanskje miljøet i Bodø og løperne i Team Ingrid Kristiansen. Om jeg skal trekke frem et menneske som er mitt forbilde, må det bli treneren min Ingrid Kristiansen. 4 Foretrukket underlag/terreng? – Asfalt, type uten bakker. 5 Foretrukket måltid før kvali- tetsøkt/konkurranse? – Kvalitetsøkter gjør jeg stort sett på tom mage før klokken 06.00 om morgenen! Hvis de mot formodning skal skje på ettermiddagen, så spiser jeg et lett brødmåltid tre timer før. Før konkurranse spiser jeg noen skiver lyst brød med syltetøy eller sjokoladepålegg. 6 Hovedfokus for å bli en bedre løper? – Glede i hvert steg – uansett økt! I tillegg fokuserer jeg på å få nok timer med søvn, hvile nok mellom de gode øktene, spise sunt og spare overskuddet til konkurransene! Et tydelig skille mellom kvalitetsøkter og de rolige øktene er også viktig. Totalbelastning er et viktig stikkord; jeg kan ha en tendens til å ha litt for mange baller i luften i perioder. 7 Tre ord som beskriver deg som løper? – Dedikert, ivrig og inkluderende. 8 Hvor og på hvilken tid løper du maraton om 10 år? – Om jeg fortsatt satser, så løper jeg Berlin Marathon på 2.14. 9 Beste motivasjonstips? – Prøv å nyt treningen. Om du ikke tri- ves med treningen, er det vanskelig å holde ut i lengden. I tillegg bør du sette deg utfor- drende, men realistiske mål. Både langsiktige og kortsiktige. 10 Kan jeg ikke klare meg uten som løper? – Godt humør, gode sko og flotte treningsven- ner. I tillegg har jeg det siste året fått øynene opp for å ha en trener med i treningsarbeidet, som klarer å se totalbildet bedre enn jeg selv klarer. 11 Det beste og verste med løpingen? – Det beste med løpingen er folkene som driver med løping. Det verste med løping er å starte en konkurranse og kjenne etter 20 meter at dette blir tungt hele veien. 12 Idrettslige høydepunkt så langt i 2018? – Å se en 17 år gammel gutt løpe inn til to gull i EM var jo mildt sagt imponerende. Det er sjelden jeg brøler til TV-en. For min egen del må jeg trekke fram Tokyo Marathon, Tromsø halvmaraton, Holmekollstafetten og Berlin Marathon. 13 Tips til sportsdokumentar/ film? – Barkley Marathons. med Sondre Skjelvik Navn: Sondre Skjelvik Alder: 27 år Bosted: Bodø Yrke: Aktivitetskonsulent i Bedriftsidretten og personlig trener Sivilstatus: Singel Personlige rekorder: 1.10.47 på halvmaraton og 2.27.53 på maraton 21 KJAPPE

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 8 - 2018