Kondis

Kondis Utgave 7 - 2018

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1030517

Contents of this Issue

Navigation

Page 41 of 71

42 Kondis 7 • 2018 Trening Favorittøkt? – Elsker 8 x 1000 m terskel med 60 sek pause – det er min referanseøkt for alle lange løp. Ellers så liker jeg 300 metere med 100 m joggepause. Beste løpsopplevelse? – Har nesten kun hatt gode i år, men NM-gullet utendørs på 1500 m i fjor, hvor jeg også persa med 4 sekunder, leder fortsatt. Jeg var ikke nevnt i medaljekampen, men var veldig rastløs og gira den morgenen. Så jeg spurte treneren min rett før start: «Tør vi gå så hardt for gull at jeg kan risikere å komme langt bak?» Han nikka bekreftende, så vi gikk for det. Jeg gikk offensivt ut, var 100 prosent til stede hele veien og tenkte ikke på resultatet før jeg plutselig var i mål først! Forbilde? – Ingvild Måkestad har jeg sett veldig opp til gjennom ungdomstida mi, og jeg var så heldig å få trene med henne på en økt i påska. Hun er definitivt et forbilde, spesielt i det at hun har holdt motivasjonen oppe så lenge til tross for en rekke skader. Maria Wågan vil jeg også nevne, etter å ha blitt superinspirert av henne da vi var i Polen sammen i fjor sommer. Hun er et råskinn og knalltøff i hodet både på trening og i konkurranse, og nå har hun flytta til Oslo – det digger jeg! Foretrukket underlag/terreng? – Må jo nesten bli tartandekke. Er kun på dette underlaget jeg virkelig klarer å opti- malisere teknikken min! Foretrukket måltid før kvali- tetsøkt/konkurranse? – Polarbrød eller litt lysere brød enn normalt og Nugatti/ost og syltetøy eller leverpostei. Hovedfokus for å bli en bedre løper? – Kontinuitet i treninga og løpeglede. For min del gjelder det å fortsette å utvikle fart sammen med kapasitetstrening. Dette gjøres gjennom fokus på styrke og spenst, og å øke mengden passelig mye fra sesong til sesong. Samtidig må jeg nok reise litt for å få konkur- rert i så gode felt at jeg klarer å ta nye steg på 1500 m neste år. Tre ord som beskriver deg som løper? – Glad, nysgjerrig, tilpasningsdyktig. Hvor og på hvilken tid løper du maraton om 10 år? – Om 10 år løper jeg nok ikke mellomdis- tanse lenger, så man skal ikke se bort ifra at jeg bestemmer meg for å løpe maraton da. Kanskje i Berlin? Hvis jeg holder meg aktiv og trener spesifikt mot det, skal det være mulig å løpe ned mot 2.40. Beste motivasjonstips? – Finn deg en løpegruppe. Jeg hadde ikke løpt i nærheten av så fort som det jeg gjør nå uten fellestreningene til BUL. Er på fellestrening ca. tre ganger i uka og gleder meg til hver gang. Kan jeg ikke klare meg uten som løper? – Bortsett fra det viktigste, noen å løpe sammen med, er det viktig for meg å sette meg konkurransemål eller treningsmål hele tiden. Elsker å jobbe for å se en utvikling, enten det er fysisk, mentalt eller taktisk. Har også blitt glad i pulsklokka mi og Strava – der nerder jeg skikkelig. Det beste og verste med løpingen? – Det beste er mestringsfølelsen, alle mennes- kene du blir kjent med og erfaringene du gjør deg som er superoverførbare til alt annet man gjør i livet. Det verste er nok skader og sykdom som gjør at man ikke får gjort den jobben man ønsker. Her har jeg (bank i bordet) vært heldig de siste årene. En annen ting er at man ofte kan føle seg litt egoistisk siden man er nødt til å få inn nok trening hver eneste uke for å nå målene sine. Men her prøver jeg å finne en balanse hvor jeg gir og tar litt, i og med at jeg har andre ting enn løping i livet som jeg også ønsker å prioritere. Idrettslige høydepunkt så langt i 2018? – Så dere 1500 meteren under EM, hvor Jakob Ingebrigtsen tok gull?? Det er nok høydepunk- tet. Ellers har det vært en fantastisk sesong for min del også, hvor jeg har perset på alle distanser fra 800 m til 5000 m og tatt fire NM-gull og et NM-sølv så langt, så det er van- skelig å velge. NM-gullet på 5000m var nok mest overraskende, og det jeg måtte jobbe mest med hodet underveis for å klare, men samtidig smakte nok gullet dagen etterpå, på 1500 m enda bedre siden det er den øvelsen jeg synes det er aller viktigst å lykkes på! Tips til sportsdokumentar/ film? – Jeg tar meg friheten til å anbefale en pod- cast i stedet: «Physical Performance Show» med Brad Beer (ja, han heter faktisk det …). Utrolig mange inspirerende og lærerike inter- vju med noen av verdens beste utholdenhets- utøvere og ulike treningseksperter. Hør på det på neste langtur. Viktigste avgjørelse for å bli god til å løpe? – Å kombinere det å løpe mye og en ekspe- rimentell tilnærming til trening med masse sunn fornuft og tålmodighet. … og dummeste avgjørelse som kan hindre dette? – Å «ta igjen» tapt trening grunnet sykdom eller trene mer når det butter imot. Skal du bli god til å løpe, må du unngå skader, og mitt beste råd for å gjøre det er å «safe» litt med hvor mye du øker mengde og intensitet fra uke til uke og år til år. Selv øker jeg med maks 10 prosent i året. Største styrke som løper? – At jeg er god til å tilpasse løpinga til livet, istedenfor å følge en plan slavisk. Etter hvert har jeg blitt bedre og bedre til å kjenne etter når jeg bør løpe og når det smarteste er å hvile. Når det er sagt, er jeg langt ifra ferdigut- lært, og jeg må nok finne meg i å gå på noen smeller også i årene som kommer. Største svakhet som løper? – Jeg er dårlig på å løpe fort alene, både på trening i og konkurranse. Jeg presser meg med Sigrid Jervell Våg Alder: 26 år Bosted: Oslo Yrke: Leverer straks masteren i ledelse og orga- nisasjonspsykologi slik at hun kan bruke enda mer tid på drømmejobben i Vipps Sivilstatus: Forlovet med Henrik Aktuell med: NM-gull på 5000 m og 1500 m nå i august Personlig rekorder: 2.07,90 på 800 m, 4.17,16 på 1500 m, 9.18,75 på 3000 m, 16.19,14 på 5000 m og 34.19 på 10 km 21 KJAPPE 1 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 2 3 4 5 6

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis Utgave 7 - 2018