Norsk Fiskerinæring

Utgave 6 - 2018

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1015703

Contents of this Issue

Navigation

Page 141 of 203

142 "Norsk Fiskerinæring" nr. 6/7 - 2018 Det går fiskebåter på alle verdenshav designet i Norge. Noen av dem er også bygget her. Det gjelder f.eks. «flaggskipet» i dansk fiskerinæring — «Gitte Henning», som ble designet av Salt Ship Design AS på Stord og bygget ved Myklebust-verftet i Gursken. Her er båten på vei hjem til Danmark i begynnelsen av mai i år. Et flott skue på havet! (Foto: Myklebust) Legger du ut på jordomseiling, må du som regel vinke farvel til brunosten, Solo, påskeklis- teret og VG på papir. Men du er aldri virkelig langt unna en fiskebåt med norsk design. De fleste norske selskapene som tegner fiskebåter, har også tegnet for utlandet, og i sum er alle verdensdelene med. Oppdragene kan by på lange reiser og kulturforskjeller, men resultatet ser ofte overraskende norsk ut. Er det et problem? Designed in Norway: Tegner verdens fiskeflåte Etter at vi har passert megaskjermene på det virtuelle senteret og utstyret på testsenteret blir det lett slalåm mellom model lskipmontrene i designkontorkor- ridorene. — Den er skotsk, den er dansk og den tysk, forteller salgsdir ektør Monrad Hide i Rolls-Royce Marine. Den ma- rine Rolls-Royce-divisjonen har lenge vært den største leietageren i Norsk Mari timt Kompetansesenter ved inn- kjøringen til Ålesund. At samme divi- sjon i sommer ble solgt til Kongsberg Gruppen endrer lite på leieforholdet, og i artikkelen holder vi oss også til Rolls- Royce-navnet. Når det gjelder tegning av fiskebåter, drar man også med seg historien til Nordvestconsult, som ble kjøpt opp av Ulstein før Ulstein etter hvert kom inn i Rolls-Royce. Gruppens design av fiskefartøy og handelsfartøy er fremdeles merket NVC, og det flyter altså NVC-merkede fiskefartøy i alle ver denshjørner. Et par dager før «Norsk

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Norsk Fiskerinæring - Utgave 6 - 2018