Norsk Fiskerinæring

Utgave 6 - 2018

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1015703

Contents of this Issue

Navigation

Page 103 of 203

104 "Norsk Fiskerinæring" nr. 6/7 - 2018 Mange sier det er umulig. Men det er bare tull. Rett nok er det vanskelig, men det lar seg fortsatt gjøre. Spør bare Thomas Sedeniussen og hans familie i Reine, Kristian Benonissen på Værøy eller Tor Inge Nilsen og Arnt Helge Sørensen i Ballstad. Alle har bygget seg opp fra nesten ingen ting til flotte båter og store kvote- Hysespesialister i Nordkapp Hrafn Sigvaldason ble født 30. juni 1979 på Island. Fa- ren var fisker. — I 1992 flyttet vi fra Blönduos på nordsiden av Island til Grindavik i sør- vest. Der jobbet jeg på fiske- mottakene etter skoletid og i alle ferier. Jeg husker godt loddesesongen 1994. Da fikk vi fri fra skolen i to uker for verdier i løpet av de siste 10-15 årene. Her skal det handle om to brødre fra Island som har gjort det samme. I 2008 — altså for ti år siden, anskaffet de speedsjarken «Saga K». 10-metrin- gen kostet vel fem millioner kroner. I dag sitter de med to kystfartøy og kvoteverdier for nær- mere 100 millioner. Det er altså mulig. Men det kommer aldeles ikke av seg selv. Hrafn og Helgi Sigvaldason i Honningsvåg i Nordkapp har valgt et konsept og en driftsform litt utenom det van- lige. Det startet med speedsjarker og autoline. å hjelpe til med innfrysing av lodde og lodderogn, forteller Hrafn. Broren Helgi, som ble født i 1978, jobbet på en islandsk tråler som leverte mye fisk i Norge. Tidlig på 2000-tallet slo han seg ned i Øksfjord, og noen år senere flyttet Hrafn etter. De to brødrene allierte seg med Bjarni Si- gurdsson i Tromsø, som drif- tet en liten sjark på Vangsøy, og etablerte rederiet Eskøy AS der høsten 2007. — Vi gikk umiddelbart i gang med å planlegge et ny- bygg, som vi fikk overlevert i mars 2008. Det fikk navnet «Saga K» etter dat teren til Helgi — Saga Kristin. Båten var en speedsjark på 36 fot, bygget hos Trefjar i Hafnar- fjørdur på Island og kostet ca. 5,5 millioner kroner. Det var den første sjarken i Norge bygget for autoline- drift, og hadde et anlegg på 13.000 krok. I desember 2009 fikk vi nybygg nummer «Valdimar H» måler 38,4 meter og er bygget så langt tilbake som i 1968. Båten fyller altså 50 i år. Men den er usedvanlig godt vedlikeholdt, og har solid med kvoter. Mer skal det også bli i løpet av høsten. (Foto: Eskøy)

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Norsk Fiskerinæring - Utgave 6 - 2018