Kondis

Kondis 06 - 2018

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1013606

Contents of this Issue

Navigation

Page 45 of 71

46 Kondis 6 • 2018 Kondis tester Breezer Radar Pro er en virkelig robust allroundsyk- kel. Den fungerer like bra på asfalt som på grusveier. Den kan kjøres fort, hardt, lastes tungt og tåler mye juling. Med stålramme og retro-look er den dessuten stilig å se på. Av Kenneth Harlem J oe Breeze er en av pionerene innen terrengsykling og lagde allerede i 1977 sin første terrengsykkel. Under merkenavnet Breezer er han fortsatt med og designer innovative sykler. Radar Pro er som sagt bygget på en solid, men stilig stålramme. WTB-hjulene er også solide og satt opp med WTB Riddler Race 45 mm dekk. Dette gir en sykkel som tåler mye juling, enten du kjører over røtter og stein eller det er fortauskanter i byen som skal forseres. Stålramme og solide hjul gir selvfølgelig ikke den letteste sykkelen på markedet, men 11,7 kg er absolutt godkjent for en sykkel av denne typen. Styret på sykkelen er bredere enn nor - malt og selve bukken svinger utover. Dette gir vesentlig bedre kontroll enn tradisjonelle buk- kestyrer. Dette er en stor fordel når man kjører i terrenget og sykkelen blir utsatt for slag og vridninger. Jeg har testet sykkelen på alt fra fin asfalt til steinete utforkjøringer i skogen. Mest hjemme følte jeg meg nok på de smale sandstiene ved siden av gang- og sykkelveien langs Akerselva. Der fløt sykkelen silkemykt frem og høstet både beundrende blikk og komplimenter. På asfalt er også sykkelen meget god. Den ruller overaskende godt til å ha såpass brede dekk med knaster. I tillegg er den vesentlig bedre enn en vanlig racer til å forsere fortaus - kanter og trikkeskinner i byen. På gode asfalt- veier merkes det selvfølgelig at dette ikke er noen lett karbonsykkel. Særlig når man reiser seg og trår i motbakke, vil den ikke være i nær- heten av like lett og leken. På gode jord- og grusveier er sykkelen helt perfekt. Enten du cruiser rolig av gårde eller legger deg i bukken og dundrer av sted, funge - rer Radar Pro like bra. Den er faktisk også veldig morsom på sti og litt grovere terreng. Uten demping kan du imidlertid ikke bare sitte og tråkke deg over ujevnhetene. Du må opp og stå i ramma og bruke hele kroppen til å dempe slagene. Det er selvfølgelig ikke i nærheten av like komfor - tabelt som med en fulldempet offroader, men morsomt over kortere strekninger. Jeg følte meg først ukomfortabel når det var bratt nedover og slagete samtidig. Da var det ikke like lett å ha godt grep på styret og kontrollere bremsene samtidig, som med et terrengsykkelstyre. Breezer Radar Pro er dessuten en skikkelig langtursykkel som tåler å lastes tungt. Styret gir mulighet for å veksle mellom å sitte oppreist og mer aerodynamisk. Dekkene gir god kom - fort, tåler ulike underlag og punkterer sjelden, så dette er en sykkel du kan stole på at det blir lite trøbbel med på langtur. Oppsummering Breezer Radar Pro er en sykkel med mange bruksområder. Den går vel i utgangspunktet under definisjonen gravel-bike og er laget for sykling på jord- og grusveier. Som langtursyk - kel med oppakning vil den imidlertid også være helt suveren. Det samme synes jeg den er som pendlersykkel og bysykkel. På de fine løpestiene langs Akerselva er den helt perfekt og høster mange beundrende blikk. Den er ingen lett racersykkel og heller ingen dempet terrengsykkel, men om du liker retro-stilen og skal ha en allroundsykkel til alt fra asfalt til lettere terreng, er dette et meget godt alter - nativ. Veil. pris: 15 900 kr Månedens sykkel Breezer Radar Pro

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis 06 - 2018