Kondis

Kondis 06 - 2018

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1013606

Contents of this Issue

Navigation

Page 27 of 71

28 Kondis 6 • 2018 Hege Henriksen Hvordan Leken: Hinderløping kan være idretten for de som liker å leke. (Foto: OCRWC) Et 24-timers hinderløp kre- ver massevis mengdetre- ning. I tillegg krever lange løp mental styrke. Hege Henriksen deltok i juni i ver- dens første VM i 24-timers hinderløp. Les om hvordan hun forberedte seg til dette. Av Fredrik A. Rasmussen H ege, 43 år og mor til to ten- åringsgutter, jobber i bygge- bransjen i Oslo. Til tross for en hektisk hverdag er hun en av Norges kvinnelige eli- tehinderløpere. I juni reiste hun til Australia for å representere Norge i verdens første VM i 24-timers hinderløp. Forberedelse til dette krevde mengder og atter mengder med trening. For å klare å holde ut i 24 timer må man først og fremst venne kroppen til å tåle mange kilometer. Det kan selvsagt gjøres på mange måter, men Hege mener en god variasjon mellom flere treningsformer er den mest skånsomme måten å trene på. Da får man vekslet på belastningen som kroppen må igjennom, og på den måten er det større sjanse for at man holder seg skadefri. Selv holder hun blant annet på med løping, syk - ling, svømming, klatring, ski, styrke- og tek- nikktrening for hinder. Skravlekveld Hun trener så å si hver dag. Det er en nøye sammensatt plan som består av en fin kom- binasjon av hard trening og såkalt restitu- sjonstrening, kondisjonstrening og styrke. Som oftest er det helgene som får de lengste øktene, men ikke alt oppleves som «trening». – Jeg har mye moro med barna og venner, forteller hun.

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis 06 - 2018