Kondis

Kondis 06 - 2018

Kondis, bladet for norsk organisasjon for kondisjonsidrett – er en organisasjon for deg som er interessert i kondisjonsidretter som løping, langrenn, sykkel og multisport.

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1013606

Contents of this Issue

Navigation

Page 18 of 71

19 Kondis 6 • 2018 vil bli bedre Idrettsstjerner blir gjerne omtalt som det Av Runar Gilberg Når du har funnet fram til rett løsningsord i første kolonne, kan du sende det sammen med navn og adresse på SMS til 4825 8496, eks: Ola Nordmann, 9800 VADSØ. Du kan også sende svaret på e-post til kondis@kondis.no eller vanlig post til Kondis, Sognsvn. 75 A, 0855 OSLO. Alle som sender inn riktig svar innen 10. september, blir med i trekningen av boka «Sykkel – vedlikehold og repara- sjon» av Chris Sidwells. Vinneren av oppgaven i forrige nummer ble Kate Evensen fra Stavanger. Rett svar var SKISKO, og den heldige og dyktige får tilsendt et eksemplar av boka «Når mil blir til smil» av Torodd Lybeck. X-TRENING Fin framgang: Et av navna til denne landslags- løperen passer i oppgave 5. (Foto: Heming Leira) 1 2 3 4 5 6 1. Norsk OL-by. 2. Ull/Kisa-gutt som sneik seg med til EM på 800 m. 3. Om en ikke løper barbeint, trenger en slike. 4. By som arrangerer maraton i midnattssol. 5. Valdres-jente på elitelaget i langrenn. 6. Den ene broren er hare, den andre henger på og er best i landet på 800 m. Treningsuke for Sondre om sommeren Sommertreninga tilpasses etter konkurransene Mandag 1. økt: 30 min progressiv løpetur 2. økt: Terskeltrening, f.eks. 9 x 1000 m eller 10 x 3 min med 1 min pause eller en pyramide Tirsdag 50 min rolig – 12,5 km Onsdag 1. økt: 30 min rolig 2. økt: Oppvarming og god drilløkt + intervall f.eks. 3 x 1200 m med 1 min pause (3.35-fart), seiepause 3 min + 5 x 800 m med 2 minutts pause (2.10-fart) eller 7 x 300 m litt fortere enn 1500 m-fart med 1 min pause Torsdag 50-60 min rolig Fredag Dersom konkurranse lørdag: Kort luftetur pluss drag Dersom ikke konkurranse lørdag: 40 min progressiv tur Lørdag Konkurranse eller oppvarming + 20-30 min drill + hekke- og trappes- penst + hurtighet, 3 x (150 + 120 m) med 3 min pause Søndag 60-70 min langtur I tillegg kommer litt styrke på tirsdager eller torsdager pluss stig- ningsløp etter langturene Siden EM- og VM-vinnere vanligvis får friplass til neste mesterskap, kan det også fort bli plass til en fjerde nordmann på 1500 m i framtidige internasjonale seniormesterskap. Langrenn og løping Men det var ikke som løper idrettskarrieren hans starta. Først var det fotball og langrenn, fram til han var 12-13 år gammel, og deretter lang- renn og friidrett fram til han var 15. – På Nesbyen var det et friidrettsmiljø, og noen av oss som gikk langrenn om vinteren, ble med på friidrett og løping om sommeren. Etter hvert skjønte jeg at det var løping jeg likte best, og fra jeg var 15, er det løpinga jeg har satsa på, forteller han. – Men fremdeles bruker jeg å trene på ski en gang i uka gjennom vinteren. Ellers blir det en god miks av langturer, intervalløkter, hurtighet og styrke. Det er lite daffetrening. – Stort sett løper jeg de rolige turene i sone 2, det vil si mellom 3.50- og 4 blank-fart. – Hva er det du liker så godt med løpinga? – Selve treninga er på en måte en jobb jeg må gjøre. Det er først og fremst konkurransene jeg liker, og treninga blir et middel til å gjøre det bra i konkurransene. Du får ikke noen mer rettferdig konkurranse enn den du får i løping, og det er veldig motiverende. – Hvilke mål har du for resten av denne sesongen? – Jeg håper å pynte på persen på 1500 m pluss å ta medaljer i junior- NM og nordisk. – På hvilken måte gav deltakelsen i junior-VM inspirasjon til å satse videre? – Først og fremst ved at en får se hvor nivået ligger, og da ser en jo at en må trene for å ta de sju som ligger foran, smiler Sondre.

Articles in this issue

Links on this page

Archives of this issue

view archives of Kondis - Kondis 06 - 2018