Norsk Fiskerinæring

Utgave 5 - 2018

Issue link: http://digital.findexaforlag.no/i/1001174

Contents of this Issue

Navigation

Page 62 of 139

63 "Norsk Fiskerinæring" nr. 5 - 2018 FAST-FOOD ER VELDIG populært blant barn og unge. Mange kaller gjerne slik mat for «junk food» — eller søppel- mat på godt norsk. Da tenker jeg f.eks. på hamburgere, pizza, kebab og dess- like. Men er det mulig å tilby sjømat som fast-food? Alle hevder at norske barn og unge spiser for lite fisk og sjømat. Det er muligens riktig, men det stemmer ikke for mine barnebarn. Finn på snart seks år elsker laks og torsk. Edwin på fem er glad i fiskepinner, og Haakon på syv liker fiskeburgere. De to minste, Victor (3) og Alfred (2) spiser alt de får, bare det smaker mye. Men ingen av dem er sær- lig glad i sild. Bortsett fra Finn, da. Han spiser alt. Norske barn og unge generelt spiser alt for lite fisk. Statistik ken viser det helt klart. I en rapport som nylig ble publisert av GFK falt norsk konsum av sjømat i 2016 med hele 7 prosent, fra 90.296 tonn i 2015 til 84.006 tonn i 2016. Det er de unge konsu mentene som svikter. Eldre spiser langt mer sjømat enn de unge. Men de som er unge i dag, vil nok ikke automatisk begynne å spise mer sjømat når de blir eldre. Derfor er denne trenden urovek kende. Noen produsenter forsøker å gjøre noe med dette. For eksempel har McDo- nalds en gjenganger på sin meny: «Filet of Fish» — en fiske burger laget med lyr, dvs. alaska pollock. Hurtigmatkjeden har dessuten flere ganger forsøkt seg med laks. På 1990-tallet forsøkte de med en lakseburger, men den slo ikke an i det hele tatt. Ikke så rart. Det var en burger med laks og agurksalat. Den smakte for mye fisk. På 2000-tallet forsøkte de med en «lakse wrap». Heller ikke den ble populær, til tross for at smaken nok var bedre en laksburgeren. Findus introduserte nylig et produkt som bare skal varmes opp; ovnsbakt fiskefilet. Også den er basert på alaska pollock. Den kommer i to varianter, en med bladspinatsaus og en med italiensk saus. De smaker ikke mye fisk, men har smaker som spesielt unge mennesker er vant til og liker. Pink Fish Ganske nylig ble det annonsert et nytt norsk forsøk på å få unge mennesker på farten til å spise fisk. Stjernekokken Geir Skeie, vinner av Bocuse d'Or i 2009, gikk sammen med gründeren Ronny Gjøse om å starte en helt ny type fast-food kjede, nemlig Pink Fish. Restaurantene skal tilby enkle, meget velsmakende, raske og fremfor alt billige retter basert på norsk laks. Laks som fast-food — er det mulig, da? Fra åpningen av den første Pink Fish-restauranten i Oslo 31. oktober i fjor. Den ligger i underetasjen i Steen & Strøm. Stats sekretær Veronica Pedersen (med bukse) hadde fått æren av å klippe snoren. (Foto: Pink Fish)

Articles in this issue

Archives of this issue

view archives of Norsk Fiskerinæring - Utgave 5 - 2018